Hlavní obsah

Ústecký kraj nesmí koupit autobusy, ÚOHS zamítl rozklad

Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) stále nesmí koupit 161 autobusů Scania a Zliner za víc než miliardu korun. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nákup už dřív zakázal a teď zamítl i rozklad dopravní společnosti. Krajská dopravní společnost s rozhodnutím úřadu nesouhlasí a bude se proti němu bránit správní žalobou.

Foto: Karel Otcovský, Právo

Krajský úřad Ústeckého kraje

Článek

O zamítnutí rozkladu v pátek napsal server Zdopravy.cz, kterému to potvrdila mluvčí ÚOHS Milena Marešová.

Detaily k rozhodnutí zveřejní ÚOHS podle serveru až poté, co si výsledek převezmou všichni účastníci řízení. DSÚK uzavřela s dodavateli rámcové smlouvy na dodávky autobusů v délce 10,5 metru a 12 metrů na základě jednacího řízení bez uveřejnění. Podnět k ÚOHS podal výrobce autobusů SOR.

Mluvčí kraje Magdalena Fraňková ČTK sdělila, že z původních několika desítek námitek firmy SOR a čtyř výhrad ÚOHS zůstal jediný důvod pro uložení zákazu, a to požadavek na objem palivových nádrží autobusů, který byl dle předsedy ÚOHS diskriminační.

„Tento požadavek však autobusy SOR bez problémů splňují, a předseda ÚOHS neuvedl, který jiný výrobce či dodavatel měl být diskriminován. Odůvodnění obou rozhodnutí je tak naprosto absurdní a nedává žádný smysl,” uvedla mluvčí.

Zákaz plnění rámcových smluv vydal ÚOHS letos v dubnu. Podle úřadu byly uzavřeny v rozporu se zákonem bez předchozího oznámení o zahájení zadávacího řízení nebo předběžného oznámení, ačkoli byl zadavatel povinen takové oznámení uveřejnit. Scania se proti zrušení smlouvy ohradila, Ústecký kraj rozklad avizoval.

ÚOHS už v dubnu upřesnil, že jednací řízení bez uveřejnění může být při zadávání veřejné zakázky použito, pokud v předchozím otevřeném řízení nedostane zadavatel žádné nabídky nebo podstatně nezmění zadávací podmínky.

Ústecký kraj na dodávku autobusů nejprve vyhlásil tendr, už ten SOR u ÚOHS napadl s tím, že v něm jsou nezákonně nastavené zadávací podmínky. Konkrétně šlo o stanovení minimální délky autobusu, minimální šířky dveří, minimální objem palivových nádrží a minimální kapacitu akumulátorových baterií.

Kraj poté soutěž zrušil a obrátil se přímo na Zliner a Scanii. DSÚK podepsala smlouvy s dodavateli 28. prosince loňského roku a letos 3. ledna.

Výběr článků

Načítám