Hlavní obsah

Ušetří se tuny papíru. Vláda dala zelenou digitálním účtenkám

Ušetří se tuny papíru i megawatty energie za tisk. Vláda ve středu schválila návrh ministerstva průmyslu, aby byla uzákoněna digitální účtenka. Jde o jedno z dvacítky opatření na snížení byrokratické zátěže podnikatelů. Balíček chce vláda přijmout v první polovině příštího roku.

Foto: Petr Švancara, ČTK

Účtenky se nyní tisknou automaticky. Zákazník si ji ale nemusí vzít. Pak většinou končí hned v koši.

Článek

Legislativní ukotvení elektronické a digitální účtenky, o kterém se ještě bude diskutovat, podle ministra průmyslu Jozefa Síkely (STAN) usnadní proces nakupování. Digitální účtenku v jednotném formátu půjde získat například prostřednictvím aplikace, e-mailu či QR kódu, což podle Síkely proces nakupování zrychlí, zjednoduší a zefektivní. Zároveň přispěje k postupnému odstranění situace, kdy se účtenka vytiskne a rovnou hází do koše, protože ji zákazník nechce.

Papírové účtenky by se vystavovaly pouze, pokud by si to zákazník výslovně přál.

„Zaměřujeme se na digitalizaci procesů, využití umělé inteligence, ale také na legislativní změny, které pomohou usnadnit podnikání napříč oblastmi a zvýšit atraktivitu Česka i mezi zahraničními investory,“ dodal Síkela s tím, že všechna opatření by se měla realizovat do poloviny příštího roku.

Anketa

Berete si v obchodech účtenku?
Vždy
57,1 %
Občas
33,5 %
Nikdy
9,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 12008 čtenářů.

Podnikatelský balíček, který vznikl na základě podnětů podnikatelských svazů, také rozšiřuje možnost výplaty mzdy v cizí měně či zjednodušuje převody vozidel na nové majitele. Úpravy v oblastech podnikání, zaměstnanosti či daňové správy mají podle ministra průmyslu o obchodu Síkely podnikatelům snížit náklady a ušetřit čas.

Mezi novinky patři i to, že Portál podnikatele poskytne jednotné digitální místo pro elektronickou komunikaci s institucemi a shromáždí na jednom místě všechny potřebné informace pro podnikatele. „Díky tomuto rozhraní si podnikatelé vyřídí řadu úkonů z pohodlí domova, namísto toho, aby museli čekat na úřadech nebo hledat informace na jednotlivých webech úřadů,“ uvedl Síkela.

Resort také pracuje na Databázi informačních povinností, kde bude seznam hlavních legislativních povinností na jednom webu. Zároveň chce vylepšovat Portál živnostenského podnikání, který spustil letos.

Výplata mzdy v cizí měně

Část českých zaměstnanců bude moci od příštího roku dostávat výplatu v eurech či jiné měně. Dnes ji takto mohou pobírat ti, co pracují v zahraničí. Nově tuto možnost mají získat i lidé v Česku, kteří třeba mají v zahraničí rodinu, pracují jako pendleři, jsou cizinci nebo mají jiné prokazatelné vazby k cizímu státu.

„Vyplácení v cizí měně by se týkalo například cizinců, zaměstnanců žijících v zahraničí nebo zaměstnanců, kteří mají partnera či partnerku s jiným než českým občanstvím. Zároveň se provede analýza možnosti sjednávání mezd v eurech i zaměstnancům, kteří nemají místo výkonu práce v zahraničí,“ doplnilo MPO.

Jednodušší převody aut

Při přepisu vozidel je nyní nutné provádět evidenční kontrolu vozidla, což administrativně zatěžuje nové majitele. „Proto navrhujeme současnou povinnost zavést v rámci STK. Nebylo by tedy nutné tento úkon provádět individuálně,“ vysvětlilo ministerstvo.

Schválený balíček obsahuje i návrhy na změny v oblasti pokut podle zákona o přestupcích. Pokud pokutovaný zaplatí sankci ve zkrácené lhůtě od jejího udělení, automaticky se sníží její výše o polovinu. Mezi schválenými opatřeními je dále aktualizace obsahů jednotlivých živností či zavedení podkladů pro posuzování vlivu na životní prostředí pouze v elektronické podobě.

V balíčku je také navýšení limitu pro fotovoltaiku z 50 na 100 kilowatt, do kterého nebude nutná výrobní licence od Energetického regulačního úřadu. „Podpoříme tím rozvoj obnovitelných zdrojů, usnadníme povolávací procesy, a celý proces tak urychlíme,“ řekl Síkela s tím, že by se jednalo o drobné stavby s výjimkou stavby vodního díla, kulturních památek a staveb ve zvláště chráněném území, památkové rezervaci nebo v památkové zóně.

Na základě meziresortního připomínkového řízení MPO do balíčku přidalo i návrh na definici automatizované prodejny bez personálu, včetně řešení jejich otevírací doby o státních svátcích, reklamací zakoupeného zboží nebo návrh k součinnosti při kontrole v takovéto provozovně.

Vláda uleví od byrokracie, schválila další balíček

Domácí

Návrhy, jimiž se teď budou zabývat jednotlivá ministerstva, se pak týkají třeba i způsobu zdanění kapitálových fondů ze zahraničí nebo úpravy limitu u daňové ztráty.

Na vzniku balíčku se podílela i Hospodářská komora, která své záměry ohledně systémového snižování byrokratické zátěže podnikatelů chce prosadit hlavně v plánovaném antibyrokratickém zákoně. „Zákon by měl státu zejména uložit povinnost začít od roku 2026 přezkoumávat a odstraňovat neodůvodněné regulatorní a nepřiměřené administrativní nároky, ale měl by i umožnit podnikatelům se do tohoto přezkumu zapojit,“ řekl Novinkám právník Hospodářské komory Stanislav Sádovský.

Komora tvrdí, že snížením administrativní zátěže o čtvrtinu by firmy v Česku ročně ušetřily 18 miliard korun.

Výběr článků

Načítám