Článek
Obcházet novelu zákona, podle které musejí obchodníci u zlevněného zboží uvádět nejnižší cenu za posledních 30 dní a z té počítat slevu, se jim daří čím dál více způsoby. Z pohledu na některé nabídky supermarketů pak jde zákazníkovi hlava kolem.
Příkladem toho je i nabídka Lidlu Mukařov, který tento týden nabízel balení 185 g brambůrků Pringles za akční cenu 65 korun. Na svítivě červené cenovce pak bylo napsáno: „Ušetřete 64 %.“ Pod touto proklamací stálo malým písmem: „Úspora na měrné ceně v porovnání s produktem ve stálé nabídce, který může být po dobu trvání akce krátkodobě nedostupný.“
„Toto nelze nazvat jinak než kocourkovem. Pro zákazníka je to absolutně nesrozumitelné,“ uvedl ekonom z České zemědělské univerzity Tomáš Maier.
Přitom zatímco v českém Lidlu stojí zmiňované Pringles v akci 65 korun, v Tesku v Británii s Clubcard v přepočtu téměř o dvacet korun méně.
Najednou! Předražené čokoládové kolekce supermarkety radikálně zlevňují
Úspora oproti čemu?
Otázek je moc. Co je onen produkt ve stálé nabídce, s nímž se zboží porovnává? Kolik tento produkt stojí a oproti čemu vlastně zákazník ušetří?
Podle Lidlu ovšem nejde o nic nenormálního. A podává vysvětlení, jež ale zní spíše jako matematická úloha pro pokročilé.
„Úspora je uvedena ve srovnání s výrobkem ve stálé nabídce, který je k dostání ve 40g balení. Aby bylo možné výrobky s odlišnou gramáží porovnat, uvádíme úsporu srovnáním cen za 100 g výrobku. Cena za 100 g je v prodejně uvedena na cenovkách obou výrobků,“ vysvětlila mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková.
Kdo tedy má čas a chuť, může si slevu mezi regály přepočítávat. Ale to taky jen možná, když supermarket dodává, že výrobek, s nímž se má porovnávat, ani nemusí být dostupný.
Přitom zákon o ochraně spotřebitele mluví jasně. „Pokud obchodník uvádí informace o slevách nebo úsporách, nesmí být tyto údaje zavádějící. Způsob značení, který používá Lidl, může být pro průměrného zákazníka matoucí, protože není jasné, vůči čemu se úspora vztahuje. Tudíž může být považován za klamavý a v rozporu se zákonem,“ řekl advokát a vedoucí Sdružení obrany spotřebitelů Ondřej Zelenka.
„Pokud obchodník uvádí, že zákazník ‚ušetří‘, znamená to, že cena je nižší než dříve. V takovém případě musí obchodník podle evropské směrnice a českého zákona uvádět také nejnižší cenu, za kterou bylo zboží nabízeno během posledních 30 dní. Pokud Lidl uvádí úsporu, aniž by splnil tuto povinnost, může jít o porušení zákona,“ dodal Zelenka.
Obcházení zákona
Zvýrazněnou cenovku a výzvu: Ušetřete 64% si sotva kdo vyloží jinak, než že se jedná o slevu. „Praktika z našeho pohledu působí jako snaha o obcházení zákona. U ostatních prodejců je situace obdobná. Uvádějí přeškrtnuté ceny, zvýrazněné cenovky, jiné ceny, od nichž odvozují slevu. Slevu je přitom nutné vnímat jako jakoukoliv informaci, která vyvolává dojem snížení ceny,“ sdělil Novinkám vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Jan Šůra.
Tento krkolomný způsob značení zboží má však možná i další důvody.
„Aby výrobce, případně obchodník nemuseli zboží zlevňovat, nabídnou k němu alternativu. Pokud by totiž zboží zlevňovali, hrozilo by, že by si lidé zapamatovali cenu ve slevě a pak se stále dožadovali zlevněné ceny. Navíc by v době mimo období slev kupovalo daný produkt jenom málo zákazníků. Některé produkty jako třeba Pringles se snaží o prémiovou pozici na trhu. Tomu odpovídá i to, že nikdy nebo jen výjimečně chodí do slevových akcí,“ uvedl marketingový expert Robert Le Veneur.
Takové značení navíc není v Lidlu výjimkou. Nesrozumitelné úspory z měrné ceny jiného zboží tam zákazník může najít poměrně běžně. S oblibou Lidl používá i uvádění ceny některé zeleniny za sto gramů, zatímco zbytek cen je uváděn za kilo.