Hlavní obsah

Úsek koridoru Nemanice–Ševětín by se mohl stavět v režimu PPP

Úsek IV. železničního koridoru Nemanice–Ševětín bude stát podle odhadů 20 miliard korun. Stát by ho chtěl stavět jako stavbu ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru, takzvanou PPP (Public Private Partnership), jako jeden z prvních železniční projektů tohoto typu v ČR. Přípravná fáze by měla skončit v roce 2023, řekl novinářům generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Tím, jak se zpřesňuje, co všechno to bude obnášet, tak stavba se prodražuje, byť ještě nezačala. Už jsme prolomili hranici dvaceti miliard (korun). Jednali jsme s panem ministrem (dopravy), že by to mohl být jeden z prvních projektů na železničních koridorech financovaný cizím kapitálem, mám na mysli projekt PPP,“ řekl Svoboda. Formou PPP se staví nový úsek dálnice D4.

„Roste zájem ze strany rakouských železnic o směr sever–jih přes Českou republiku, přepracovávají projekt, že by trať také částečně od Lince zdvoukolejnili. Může to velmi odlehčit i dalším tratím, mám tím na mysli třeba Česká Třebová – Brno,“ dodal.

Úsek od Ševětína k Nemanicím je dlouhý asi 17 kilometrů. Jeho součástí budou i dva tunely: Chotýčanský, dlouhý 4810 metrů, a Hosínský s délkou 3120 metrů.

Na koridoru letos zprovozní SŽ dva úseky. Na přelomu června a července začnou jezdit vlaky po přestavěné trati mezi Voticemi a Sudoměřicemi, od září v části Soběslav–Doubí. Zkrátí se tak doba jízdy. Na trati bude možná rychlost až 200 kilometrů v hodině, nejdřív ale musí stát nakoupit nové vlaky, které to zvládnou.

PPP projekt na D4. Sněmovna schválila finanční závazek státu za výstavbu

Ekonomika

Na úseku ze Sudoměřic do Votic, dlouhém 19 kilometrů, začaly práce v květnu 2018, skončí v roce 2023. „Už letos ale vlaky začnou využívat prakticky všechny kilometry trati. Jejími dominantami jsou tři viadukty v okolí Heřmaniček, dva tunely Deboreč a Mezno, jedna nová stanice a pět nových zastávek,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

První osobní vlak projede po nové trati prvního července. Cestující čeká kvůli stavbě od 2. dubna do 30. června nepřetržitá výluka. Náklady jsou 6,7 miliardy korun.

Od září se začne jezdit částí koridoru Soběslav–Doubí. SŽ na ní pracuje od srpna 2019. Nová dvoukolejná trať povede částečně podél dálnice D3. Bude dlouhá 8,8 kilometru, nahradí současnou zastaralou jednokolejnou trať. Práce za 4,8 miliardy skončí v listopadu. Součástí stavby budou 370 metrů dlouhý Zvěrotický tunel i 832 metrů dlouhá estakáda přes údolí Černovického potoka.

Související témata:

Výběr článků

Načítám