Hlavní obsah

USA se brání dovozu čínských aut. Mohou prý ohrozit národní bezpečnost

Spojené státy zkoumají, zda dovoz automobilů z Číny nepředstavuje hrozbu pro národní bezpečnost. Americké úřady vyjádřily obavy, že auta připojená k internetu vybavená kamerami a mikrofony mohou být zneužita ke špionáži či způsobit sabotáž na silnicích.

Foto: BYD

Mezi přední vývozce čínských automobilů patří i značka BYD. Loni předběhla ve světových prodejích elektromobilů Teslu.

Článek

Krok přichází v době, kdy americké výrobce na světovém trhu stále víc ohrožuje konkurence levných čínských elektromobilů. Tu již od podzimu řeší i Evropská unie.

„Představte si, že na amerických silnicích budou stovky tisíc čínských aut připojených k internetu, která by mohl okamžitě a ve stejnou chvíli z Pekingu někdo na dálku vypnout,“ uvedla podle serveru Wired americká ministryně obchodu Gina Raimondová.

Apple pohřbil projekt vlastního auta, vývoj trval 10 let

AutoMoto

Šetření bude mít na starosti právě americké ministerstvo obchodu a jeho úřad pro průmyslovou bezpečnost. Ten po dvouměsíční analýze zváží navržení regulace, která by řešila zjištěné problémy. Podle New York Times by to mohlo být i zvýšení dosavadních cel na dovoz aut z Číny ve výši 25 procent, která zavedl již minulý prezident Donald Trump.

Továrny v Mexiku i Maďarsku

„Čína by mohla zaplavit náš trh svými vozidly, což by mohlo ohrozit naši národní bezpečnost,“ uvedl americký prezident Joe Biden. „Nepřipustím, aby se tak stalo pod mým dohledem,“ dodal.

Dnes se přitom v USA kvůli vysokým clům a administrativní náročnosti v autosalonech nová auta vyrobená v Číně neprodávají, i když jdou sehnat hned za hranicemi v Mexiku.

Čína zakázala úředníkům produkty Apple

Zahraniční

Vyšetřování přichází v době, kdy americké automobilky zaostávají za svými cíli v prodejích elektromobilů proti čínským konkurentům, jako jsou například BYD nebo Geely, pod kterou patří i Volvo. BYD koncem loňského roku předběhl ve světových prodejích elektroaut americkou Teslu. I Tesla přitom část vozů vyrábí v Číně.

Zatímco její nejlevnější Model 3 stojí v USA v přepočtu přes milion korun, BYD Dolphin Mini se v Mexiku prodává za méně než polovinu. BYD nyní hledá v Mexiku místo pro svůj výrobní závod, vyhnul by se tak americkým clům. Již dříve tato čínská automobilka potvrdila, že bude vyrábět auta i v Maďarsku poblíž města Szeged.

Do Evropské unie se čínské elektromobily již dovážejí a získávají na oblibě. Vedle nižší ceny konkurují designem i výbavou, slabší jsou ale některé výsledky crashtestů. V Česku se například prodávají vozy čínských značek Dongfeng, MG nebo elektrické dodávky Maxus.

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová už na podzim oznámila, že se Komise bude zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny. Obvinila Peking, že zaplavuje světové trhy elektromobily, jejichž ceny jsou uměle nízké díky vysokým státním dotacím.

Anketa

Pořídili byste si čínský elektromobil?
Ano, už jsem tak učinil/la
2,5 %
Ano
39,9 %
Ne
57,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2150 čtenářů.

Technologický gigant Xiaomi ukázal svůj první elektromobil

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám