Článek
Prezident Barack Obama sice oznámil, že bude výdaje z rozpočtu omezovat, těch do infrastruktury se to ale netýká. Letos by na stavbu tratí mělo jít osm miliard dolarů, další peníze v následujících šesti letech.
Projekt má své zastánce i kritiky. Zastánci poukazují především na rozvoj tohoto typu dopravy v Číně a na to, že asijská země plánuje dát do železnic během čtyř let 430 miliard dolarů.
Kritici tvrdí, že tento typ dopravy je pro USA, kde je rozvinutá vnitrostátní letecká doprava, nevhodný a jde o marnotratné mrhání. Velká města v USA jsou navíc rozptýlená a zbylé území je řídce osídlené, než aby se rychlým vlakům na nich vyplatilo zastavovat.
Na vysokorychlostní železnice sází v poslední době především Čína. Chrlí čísla rychlostí, jichž vlaky dosáhly na jednotlivých tratích.
Země buduje trať mezi Pekingem a Šanghají, která by měla být hotová příští rok. Cesta mezi městy by měla trvat asi pět hodin. Nyní je to hodin deset.