Článek
USTR dodal, že je nadále otevřen jednání o urovnání tohoto sporu s EU. Mohl by však revidovat své kroky, pokud by EU uvalila vlastní cla v souvislosti se vzájemným sporem. USTR také hodlá učinit úpravy u cla 25 procent uvaleného na další zboží, které nesouvisí s výrobou letadel. Některé zboží, na které se vztahuje clo, se tak změní, sazbu ale zatím USA nezvýší.
Světová obchodní organizace (WTO) loni v říjnu oficiálně povolila Spojeným státům uvalit cla na dovoz zboží z EU v hodnotě 7,5 miliardy USD (172,2 miliardy Kč) ročně.
Cla jsou reakcí na nezákonné subvencování evropského výrobce letadel Airbus. Washington uvalil clo deset procent na evropská letadla a 25 procent na některé potravinářské a další zboží, jako francouzské víno, skotská a irská whisky nebo sýry. Cla jsou zaměřena na zboží ze zemí, ve kterých se vyrábějí letadla Airbus, tedy Británii, Francii, Německo a Španělsko.
Americké aerolinky pod tlakem
Rozhodnutí americké vlády zvýšit clo na evropská letadla poškodí americké aerolinky, které se potýkají s nedostatkem letadel a zkomplikuje snahy o vyjednání urovnání s EU, reagoval na rozhodnutí Airbus. Dodal, že bude dále jednat s americkými zákazníky, aby co nejvíce zmírnil vliv cel a doufá, že USTR změní svůj postoj, napsala agentura Reuters.
Americké aerolinky se musejí obracet na Airbus, protože stroje Boeing 737 MAX nesmějí skoro rok do vzduchu
Spojené státy a Evropská unie se od roku 2004 u WTO navzájem obviňují z nelegální podpory svých výrobců letadel Boeing a Airbus. U obou stran bylo zjištěno, že v rozporu s pravidly WTO své výrobce finančně podporovaly, aby jim zajistily výhodnější pozici na trhu.
Obě strany se následně začaly připravovat na případné uvalení cel, která by byla odvetou za škody vzniklé v důsledku subvencí. Plány EU na zavedení cel na americké zboží WTO ještě posuzuje.