Článek
Americké úřady oznámily, že nové přístavní poplatky začnou vybírat za 180 dní a v nadcházejících letech se budou zvyšovat.
Existují obavy, že tato opatření dále naruší globální obchod v souvislosti s celní politikou amerického prezidenta Donalda Trumpa, napsal server.
„Čína z velké části dosáhla svých cílů dominance, což vážně znevýhodnilo americké společnosti, pracovníky a americkou ekonomiku,“ uvedl v prohlášení Úřad amerického obchodního zástupce (USTR) .
Poplatky čínským vlastníkům plavidel a provozovatelům lodí postavených v Číně budou založeny na hmotnosti jejich nákladu, počtu kontejnerů, které vezou, nebo počtu vozidel na palubě.
U dotčených plavidel pro přepravu sypkých materiálů bude poplatek založen na hmotnosti jejich nákladu, zatímco u kontejnerových lodí bude poplatek záviset na tom, kolik kontejnerů plavidlo veze.
Podle těchto opatření bude čínským majitelům a provozovatelům lodí zpočátku účtováno 50 dolarů (1100 korun) za tunu nákladu, přičemž v příštích třech letech se bude tato cena zvyšovat o 30 dolarů (660 korun) za tunu ročně.
Poplatky na lodích postavených v Číně budou začínat na 18 dolarech (400 korun) za tunu nebo 120 dolarech (2640 Kč) za kontejner a v příštích třech letech se také zvýší.
Lodím postaveným jinde než v USA, které přepravují automobily, bude účtováno 150 dolarů (3300 Kč) za vozidlo.
Jak píše BBC, navržené poplatky jsou nakonec o něco mírnější než plán předložený v únoru, který měl zasáhnout čínská plavidla poplatky až do výše 1,5 milionu dolarů (33 milionů korun) za každý americký přístav, který navštíví.
Pro nové poplatky za jednu plavbu platí některá další omezení, mají se účtovat ne více než pětkrát ročně, výjimku budou mít prázdné lodě připlouvající pro americký náklad nebo lodě přepravující zboží mezi americkými přístavy.
Čínské lodě míří do Evropy
Oznámení přišlo v době, kdy je globální obchod již narušen Trumpovými obchodními cly, uvedli odborníci.
Od svého lednového návratu do Bílého domu Trump uvalil na dovoz z Číny daně ve výši až 145 procent.
Trumpova administrativa tento týden uvedla, že když se nová cla přidají ke stávajícím, cla na některé čínské zboží by mohla dosáhnout až 245 procent.
Ostatní země čelí plošnému americkému clu ve výši 10 procent až do července, další zvýšená cla Trump na 90 dní pozastavil.
Podniky varovaly, že nová cla zvýší ceny pro americké spotřebitele.
Náklady z Číny původně určené pro přístavy v USA jsou místo toho přesměrovány do evropských přístavů, řekl BBC Marc Forgione, generální ředitel Institutu pro vývoz a mezinárodní obchod.
V prvních třech měsících letošního roku se čínský dovoz do Velké Británie zvýšil přibližně o 15 procent a do Evropské unie přibližně o 12 procent.
Ekonomové upozornili, že Evropa a další světové trhy budou čelit záplavě levného zboží z Číny, které bude kvůli vysokým clům v USA prakticky neprodejné. Pro zákazníky to může znamenat další zlevnění například čínského oblečení, elektroniky či elektromobilů. Pro evropské výrobce i exportéry to ale znamená ohrožení. Je otázkou, zda Evropská unie nepřistoupí ke zvýšení ochrany trhů vůči čínskému zboží pomocí cel či kvót, i když to nebude okamžitě.