Hlavní obsah

USA byly světová značka. A teď ji ničíme, kritizuje Trumpa miliardář

2:49
2:49

Poslechněte si tento článek

Spojené státy byly víc než jen země, ale celosvětová značka, která teď upadá. Prohlásil to americký miliardář a šéf společnosti Citadel Ken Griffin, který přitom patří k největším podporovatelům republikánské strany a prezidenta Donalda Trumpa.

Foto: Evan Vucci, ČTK/AP

Donald Trump oznamuje na tiskové konferenci zavedená cla (2. dubna 2025)

Článek

„USA byly víc než jen národ, ale světová značka, ať už jde o kulturu, finanční, nebo vojenskou sílu. A teď tu značku ničíme,“ prohlásil Griffin ve Washingtonu.

Zakladatel jednoho z největších hedgeových fondů na světě uvedl, že obchodníci se teď obávají v USA investovat, a to zejména do amerických státních dluhopisů, protože cla amerického prezidenta Donalda Trumpa narušila důvěru ve Spojené státy jako stabilního a racionálního hráče na světových finančních trzích.

„Jak často koupíte výrobek kvůli značce, protože jí důvěřujete? Na finančních trzích žádná značka není srovnatelná se značkou amerických státních dluhopisů. Žádná značka se tomu ani nepřiblížila. A tuto značku nyní ohrožujeme,“ řekl Griffin.

Americké státní dluhopisy byly podle CNN historicky považovány za nejbezpečnější investici. V posledních měsících se však situace změnila. S tím, jak Trumpova obchodní válka eskaluje, mají investoři obavy, že USA mohou způsobit vážné škody nejen globální ekonomice, ale především své vlastní a mohou nenapravitelně poškodit svou pověst.

Anketa

Prospívá podle vás politika Donalda Trumpa prestiži USA?
Určitě ano
5,3 %
Spíše ano
0,8 %
Spíše ne
2,2 %
Určitě ne
91,7 %
Celkem hlasovalo 7352 čtenářů.

„Ať je America First, ale ne sama“

Podobně kriticky se vyjádřil i generální ředitel JPMorgan Chase Jamie Dimon, který uvedl, že mimořádná pozice USA ve světě byla vybudována na síle její ekonomiky, armády a morálních hodnotách. Cla a Trumpova politika „America First“ však podle něj mohou tuto pozici oslabit.

„America First je v pořádku, pokud se to nezmění v Amerika sama,“ řekl Dimon.

Griffin přirovnal americkou značku ke slavnému módnímu návrháři, kvalitní kabelce nebo spolehlivému výrobci automobilů. Pokud společnosti, které tyto značky vytvářejí, čelí veřejným skandálům, škody na jejich pověsti mohou být nenapravitelné.

„Prezident, ministr financí a ministr obchodu musí velmi pečlivě dbát na to, že když máte značku, musíte se chovat tak, aby byla respektována a posilována. Protože když ji poškodíte, může trvat celý život, než vzniklé škody napravíte,“ řekl Griffin.

Související články

Výběr článků

Načítám