Článek
Lanovka měla zajistit chybějící přímé propojení mezi Prahou 6 a 8 do doby, než vznikne plánovaná tramvajová trať s novým mostem v Troji. Na více než dvoukilometrové dráze měly být stanice Podbaba, Troja a Bohnice. Lanovka by za hodinu přepravila až 2300 lidí. Odhad nákladů na výstavbu byl podle dřívějších informací dvě miliardy korun.
„Z hlediska vlivů záměru na životní prostředí a veřejné zdraví představuje záměr významný zásah do znaků a hodnot krajinného rázu Trojské kotliny a nezanedbatelnou změnu a snížení krajinného rázu Trojské kotliny, vyvolává nepřijatelný vliv na krajinu a její ekologické funkce a kulturní dědictví,“ píše se v dokumentu.
Naopak z hlediska ochrany životního prostředí je projekt podle dokumentu přijatelný, lanovka by totiž jen minimálně ovlivnila ovzduší, klima, půdu, vodu, přírodní zdroje či hmotný majetek. Přijatelně by ovlivnila i život obyvatel.
Dědina, konečná zastávka. DPP otevírá tramvajovou trať za 840 milionů
Problémem je ale podle úředníků umístění lanovky a její dráhy. Ovlivnila by totiž zásadní a jedinečné znaky Trojské kotliny a hodnoty jejího krajinného rázu. Hodnotu území by podle dokumentu projekt snížil a způsobil nezanedbatelné a nevratné změny. „Záměr je proto z hlediska vlivů na krajinu a její ekologické funkce a vlivů na kulturní dědictví nepřijatelný,“ píše se v materiálu.
Proti stavbě lanovky se v minulosti postavili někteří obyvatelé a občanské spolky. Terčem kritiky se stala rovněž pro některé politiky, kteří projekt označili za nesmysl a vyhazování peněz. Pražský radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS) loni v září na zasedání zastupitelů dokonce řekl, že na takovou „kravinu“ peníze z městského rozpočtu rozhodně nedá.
Město plánuje kromě lanovky vytvořit také projekt tramvajové trati. Z Podbaby do Troje povede po novém mostě, který bude vybudován přes Vltavu ve špičce Císařského ostrova. Následně tramvaje pojedou tunelem nahoru do Bohnic. Náklady jsou předpokládané ve výši 6,5 miliardy korun a stavba by mohla začít v roce 2030 a trvat čtyři roky.