Hlavní obsah

Urban poslal do řetězce Carrefour inspektory ČOI

PRAHA

Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban vyslal do obchodního řetězce Carrefour pracovníky České obchodní inspekce. Ti mají prověřit, jestli nebyl při pondělní velké slevové akci, kdy tisíce lidí po celé republice marně hledaly na pultech inzerované zboží, porušen zákon.

Foto: Vlastimil Langer, PhDr.

Ilustrační foto.

Článek

Informovala o tom v úterním večerním zpravodajství televize Nova. Inspektoři již dorazili do obchodů Carrefour v celé republice. Podle zákona o ochraně spotřebitele musí mít totiž obchodník ve všech svých pobočkách na skladě zboží, které nabízí v reklamní akci.

Při akci Sleva století, kdy Carrefour nabízel na vybrané výrobku slevu až 95 procent, ani první návštěvníci mnohé zboží na pultech neviděli. To vyvolalo jejich velkou nespokojenost. Carrefour ovšem tvrdí, že nic nezanedbal. [celá zpráva]

V mnohých jiných zemích si tohle obchodník nemůže dovolit. Například v Německu byl loni novelizován zákon o nedovolené soutěži, který mj. stanoví, že pro výprodej musí mít obchodní podnik zásoby nabízeného zlevněného zboží nejméně na dva dny. Pokud tomu tak není, nesmí být prováděna reklama na výprodej, řekl Právu Christoph Schlautmann z německého listu Handelsblatt.

Dodal, že novela byla přijata na základě rozsudku Vrchního zemského soudu v Düsseldorfu, který v roce 2002 posuzoval stížnost na obchodní řetězec Plus. Soud tehdy označil reklamu na výprodej, při němž není zajištěn dostatek nabízeného zboží, za vábivou reklamu.

SOS: podvodné lákání na slevy

Obchodníci podle Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) často zneužívají období sezónních výprodejů k tomu, aby pomocí nabídky velký slev přilákali do svých prodejen co nejvíce zákazníků a zvýšili tak své tržby. Lidé totiž mnohdy zlevněné zboží na pultech obchodů nenajdou, tvrdí sdružení.

"Je to obvyklý trik obchodníků, kteří se prostřednictvím nabídky lákavých slev snaží přivést lidi do svých prodejen. Lidé zlevněné zboží v obchodech často již nenajdou, ale když už v prodejně jsou, tak si koupí něco jiného. Obchodníkům to samozřejmě přináší tržby," řekl předseda republikového výboru SOS František Lobovský.

Dodal, že lidé by v období sezónních slev měli důkladně prostudovat reklamní letáky a nabídky obchodů. "Nejdůležitější informace bývají na letácích většinou zmiňovány nejmenšími písmeny. Údaje o slevách někdy zavání klamáním spotřebitele, protože při průzkumu trhu lze zjistit, že cena uváděná jako sleva se vlastně neliší od běžné ceny v jiných obchodech. V období slev se navíc může na pulty obchodů dostat starší zboží, různé nekompletní sady a podobně," upozornil Lobovský.

Související články

Výběr článků

Načítám