Článek
"Já se domnívám, že je čas na to, abychom se blížili k nějakému důstojnému rozvodu tohoto manželství," řekl Urban na adresu vztahu s americkou společností ve zbrojovce. Vyjádření Boeingu zatím není k dispozici. Návrh dalšího postupu by měla vláda od ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva financí obdržet do konce ledna.
Podle Urbana by rozhodnutí o budoucnosti firmy mělo padnout v řádu týdnů. Stát s americkým vlastníkem vyjednává o budoucnosti firmy několik měsíců, zástupci Boeingu přicestovali začátkem prosince do České republiky s požadavkem o pomoc se splácením dluhu za několik miliard korun.
Boeing manažersky kontroluje Aero od roku 1998, kdy vstoupil do firmy a měl ji pomoci na zahraniční trhy a zvýšit objem zakázek. Vláda poté firmě poskytla garanci na investiční úvěr za 300 miliónů dolarů a emisi dluhopisů za 200 miliónů dolarů, letos v létě vláda Aeru prodloužila záruku na úvěr do roku 2008.
Hrozí další propouštění
Zbrojovka však má kvůli nedostatku zakázek potíže se splácením úvěru, a tak americký podnik požaduje od státu pomoc. Kvůli nedostatku zakázek firma propustila na podzim zhruba desetinu z dvou tisíc zaměstnanců. Pokud by stát firmě nepomohl se splácením dluhu, uvažoval Boeing podle tisku o propuštění zhruba poloviny zaměstnanců.
V případě, že by se stát s Boeingem nedohodl, pravděpodobně by se pokusil Aero následně opět privatizovat. O Aero dříve usilovalo britsko- švédské konsorcium Gripen International, které v prosinci uspělo s nabídkou na pronájem stíhacích letounů Gripen pro českou armádu.
Největším akcionářem Aera je český stát, zhruba třetinu ovládá americká firma Boeing. Podle akcionářské smlouvy má však na chod podniku největší vliv americký podnik.
Do tendru v Řecku jdou proti sobě
Aero Vodochody zoufale hledá odbyt v zahraničí pro své podzvukové proudové letouny L-159. Přesto bude právě Boeing soupeřem Aera v tendru v Řecku na dodávku několika desítek letadel. Boeing se přitom při svém vstupu do Aera české vládě zavázal, že bude zbrojovce pomáhat s prodejem letounů z její produkce.
Boeing bude v Řecku konkurovat Aeru letounem T-45 Goshawk, což je vlastně mírně upravený cvičný letoun Hawk, na jejíž výrobu koupil v polovině devadesátých licenci od BAE Systems. Boeing totiž tehdy dostal lukrativní zakázku na letouny pro americké námořnictvo a díky koupi licence ušetřil peníze za vývoj takového stroje.
S hawky vyráběnými nadále firmou BAE Systems prohrály vodochodské L-159 už v soutěži v Indii, od níž si Aero mnoho slibovalo.