Hlavní obsah

ÚOHS vyhověl Strabagu a zrušil výběr dodavatele na druhou část výstavby metra D

3:29
3:29

Poslechněte si tento článek

Aktualizováno

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) částečně vyhověl návrhu supiny Strabag a zrušil výběr dodavatele pro výstavbu druhé části pražského metra D. Úsek mezi stanicemi Olbrachtova-Nové Dvory mělo postavit uskupení společností Subterra a Hochtief. Rozhodnutí není pravomocné, lze proti němu podat rozklad předsedovi úřadu Petru Mlsnovi.

Foto: Prahy m. hl. Magistrát, ČTK

Vizualizace podoby stanice Nové Dvory metra D

Článek

„Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), který dodavatele vybral loni v srpnu, nedodržel zásadu transparentnosti, a to v souvislosti s hodnocením nabídek,“ odůvodnil antimonopolní úřad své rozhodnutí ve středeční tiskové zprávě.

„V rámci dílčího hodnoticího kritéria ‚Zkušenosti vybraných členů odborného personálu dodavatele‘ přidělil vybranému dodavateli body za zkušenost členů týmu (stavbyvedoucí a zástupce stavbyvedoucího), přestože v dokumentaci o zadávacím řízení nejsou doklady, na jejichž základě zadavatel mohl dojít k jednoznačnému závěru, že členové odborného personálu zadavatelem požadovanou zkušenost na tvrzených veřejných zakázkách skutečně získali,“ upřesnil ÚOHS.

Podle úřadu DPP nedodržel také zásadu rovného zacházení, protože při hodnocení nabídek firmu Strabag nevyzval k objasnění a doplnění informací ohledně zkušeností člena odborného personálu, zatímco Subterra a Hochtief tuto možnost opakovaně dostaly.

„S aktuálním nepravomocným rozhodnutím ÚOHS se DPP musí nejdříve detailně seznámit. Je ale nutné zdůraznit, že DPP při posuzování referencí uchazečů ve veřejné zakázce na stavbu druhého úseku metra D postupoval stejným způsobem jako v případě prvního úseku. ÚOHS i soudy všech instancí včetně Nejvyššího správního soudu v tomto případě potvrdily, že DPP postupoval zcela správně a v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ reagovala za pražský podnik mluvčí Aneta Řehková.

Úřad v prvoinstančním rozhodnutí naopak zamítl část návrhu, v níž Strabag rozporoval prokázání kvalifikace vybraného dodavatele.

ÚOHS vede v souvislosti s tendrem na stavbu druhé části metra D dvě další řízení, obě na návrh sdružení firem Porr, Eurovia a Marti. Jeden z návrhu směřuje také proti výběru dodavatele, druhý proti vyloučení sdružení Porr, Eurovia a Marti ze zadávacího řízení. Dopravní podnik do skončení správních řízení nesmí uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem.

Stavba nové linky metra začala v roce 2022. Ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova a navazovat má úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Dále bude vybudována část z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude pravděpodobně posunut, a zprovoznění se tak předpokládá v roce 2031.

Třicetimiliardová zakázka na metro D přišla o vítěze

Ekonomika

Výběr článků

Načítám