Hlavní obsah

Třicetimiliardová zakázka na metro D přišla o vítěze

Aktualizováno

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v úterý oznámil, že zrušil rozhodnutí pražského dopravního podniku, jímž za vítěze zakázky na stavbu druhého úseku metra D určil společnost Subterra. Dopravní podnik nesouhlasí, bude se bránit rozkladem k předsedovi úřadu Petru Mlsnovi.

Foto: Novinky

Prorážka z mezistaničního tunelu do stanice Olbrachtova, metro D

Článek

Loni v září hodnotící komise a představenstvo podniku vyhlásily vítězem zakázky Subterru s nabídkou necelých 30 miliard korun. Vyloučily před tím sdružení firem Porr, Vinci, Marti a dalších firem, které nabídlo cenu necelých 27,8 miliardy korun. Cenu podnik považoval za neodůvodněně nízkou. Třetí účastník, Strabag, převýšil částku 30 miliard korun.

Sdružení se obrátilo s námitkami na antimonopolní úřad a poukazovalo na fakt, že některé reference, které uváděl vítěz, neodpovídají skutečnosti. Antimonopolní úřad dal námitce nyní za pravdu, už dříve zakázal dopravnímu podniku uzavřít se Subterrou smlouvu.

„Podle úřadu zadavatel rozhodl o výběru dodavatele, přestože v dokumentaci o zadávacím řízení nejsou doklady, které by jednoznačně prokazovaly zkušenosti některých členů odborného personálu,“ uvedl antimonopolní úřad. Podle něj existuje „důvodná pochybnost“, že reference mohl dopravní podnik obodovat.

Ověřit reference

Subterra dříve odmítla pochybnosti o referencích, které v soutěži uvedla a které se týkaly angažmá některých pracovníků na dřívějších konkrétních stavbách. Když si však dopravní podnik skutečnosti ověřoval, podle úřadu nemohl dojít k jednoznačnému závěru.

„Antimonopolní úřad se zabýval desítkami námitek, přičemž důvodem jeho rozhodnutí jsou pouze tři, které se týkaly referencí vítězného dodavatele,“ zdůvodnil mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík, proč městská firma se závěry antimonopolního úřadu nesouhlasí.

ÚOHS zakázal Praze uzavřít smlouvu na stavbu metra D

Ekonomika

U referencí komise i představenstvo podniku podle Šabíka vycházely z informací od uchazeče a od zadavatelů dřívějších zakázek, „které byly ze strany dopravního podniku vyžádány nad rámec zákonných požadavků a běžné praxe“.

U druhého úseku metra D ještě antimonopolní úřad neuzavřel šetření, ve kterém zkoumá, zda vyloučení sdružení Porr, Vinci, Marti a dalších firem ze soutěže odpovídalo zákonu.

Správné podmínky

Naopak koncem minulého týdne úřad podle dopravního podniku dospěl v dalším řízení k finálnímu závěru o správnosti podmínek zadávacího řízení na zhotovitele stavby druhého úseku metra D.

Šlo o rozhodnutí předsedy úřadu Mlsny ve druhé instanci, což podle Šabíka znamená, že celé „zadávací řízení už nemůže být z tohoto důvodu zrušeno“, nebude se muset opakovat, „a nehrozí tak několikaletý odklad stavby“. Dopravní podnik proto doufá, že Mlsna změní rozhodnutí i v případě určení vítěze tendru.

Metro D, jeho první úsek, se začalo stavět v roce 2022 mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Druhý úsek se týká tunelů a stanic až na Nové Dvory. Metro má být automatické. Předpokládalo se zprovoznění v roce 2029.

Na metru D prorazili dělníci poslední metry tunelu mezi prvními dvěma stanicemi

Domácí

Výběr článků

Načítám