Článek
ÚOHS zjistil, že firmy AWT Čechofracht, Interfracht, Argo Logistics, Spedica a Rail Cargo Austria si v souvislosti s vlakovým projektem Carpathia, Sylvania a nová Carpathia rozdělovaly zákazníky a zakázky na přepravu zboží, koordinovaly ceny těchto služeb a vyměňovaly si citlivé obchodní informace.
„Kartelová dohoda narušila hospodářskou soutěž na trhu nákladní železniční přepravy a zasílatelství a byla způsobilá ovlivnit obchod mezi členskými státy Evropské unie. Svým jednáním železniční přepravci porušili jak český zákon o ochraně hospodářské soutěže, tak článek 101 Smlouvy o fungování Evropské unie,” uvedl úřad.
Účastníci kartelu měli dokonce v letech 2004 až 2013 uzavřenou smlouvu o spolupráci, podle níž si neměli navzájem přebírat zakázky. „Za tímto účelem provozovali také rezervační systém, jehož prostřednictvím se vzájemně informovali o jednotlivých transportech, které si rezervovali a rozdělovali mezi sebou, a koordinovali tak své jednání vůči zákazníkům,” uvedl ÚOHS.
ÚOHS zrušil tendr na autobusovou dopravu Pardubického kraje
Tři ze společností při odhalení kartelu s úřadem spolupracovaly. Rail Cargo Austria díky tomu, že poskytla úřadu informace a důkazy o existenci kartelu v takzvaném leniency programu, vyvázla bez pokuty.
Programu shovívavost, tedy leniency, spolu s takzvaným narovnáním využila i firma AWT Čechofracht, s úřadem spolupracovala, a pokuta jí proto byla výrazně snížena na 1,83 milionu korun. Procedury narovnání využila také společnost Spedica, která své provinění přiznala a pokuta jí byla snížena o 20 procent na 4,24 milionu korun.
Firmy Interfracht a Argo Logistics dostaly pokuty ve výši 2,4 milionu a 10 milionů korun, obě proti rozhodnutí úřadu podaly rozklad, rozhodnutí tak zatím není pravomocné.