Článek
„V uplynulém roce jsme pečlivě připravovali ruský podnik Unilever na potenciální prodej. To bylo velmi složité a zahrnovalo to oddělení IT platforem a dodavatelských řetězců, stejně jako migraci značek na cyrilici. Dokončení prodeje ukončuje přítomnost společnosti Unilever Russia v zemi,“ řekl Hein Schumacher, generální ředitel jednoho z největších výrobců potravin na světě.
Arnest, který vlastní ruský průmyslový podnikatel Alexej Sagal, už dříve získal také ruská aktiva amerického výrobce plechovek Ball Corp, nizozemského pivovaru Heineken a švédské kosmetické skupiny Oriflame.
Obchody ze Sagala učinily jednoho z klíčových příjemců největšího přerozdělení aktiv v Rusku od pádu Sovětského svazu, uvedl Financial Times s tím, že firemní tržby se loni více než zdvojnásobily na 13,9 miliardy rublů (3,3 miliardy Kč).
Texaská ropná společnost navzdory válce rozvíjí byznys v Rusku
Se značnou slevou
Sagal navíc většinu západních aktiv získal se značnou slevou. Třeba Heineken koupil pouze za symbolické jedno euro, což pro pivovar znamenalo ztrátu 300 milionů eur.
Ruská divize Unileveru provozovala v Rusku čtyři továrny, přičemž loni představovala Unilever Russia přibližně jen jedno procento obratu a čistého zisku celé skupiny.
Unilever byl od začátku války na Ukrajině dlouho terčem kritiky za to, že v Rusku nadále podnikal. Ukrajinská vláda společnost vyrábějící řadu spotřebního zboží označila za „mezinárodního sponzora války“, když zveřejnila seznam společností, které podle ní nepřímo přispívají k válce.
Pro západní společnosti však není odchod z Ruska jednoduchou záležitostí. Moskva se snaží na těchto obchodech vydělat, takže uvaluje povinnou 50procentní slevu na aktiva z „nepřátelských“ zemí, které kupují ruské podniky. Součástí odchodu je také další minimálně 15procentní „daň při odchodu“. Je tak těžké najít místní kupce přijatelné jak pro západního prodejce, tak pro ruské úřady. Transakce navíc nesmí být v rozporu se západními sankcemi, připomněl FT.