Článek
Vlak nejprve projel po mostě, v tu dobu by se pod něj vešly lodě vysoké maximálně 4,7 metru. Když vlak odjel do bezpečné vzdálenosti, bezpečnostní zařízení dovolilo spustit motory a most se mohl začít zvedat, přičemž postupně vystoupal tak vysoko, že by se pod něj vešly lodě vysoké až 7,7 metru.
„Většina lodí je nízká, ale pluje tudy několik lodí nákladních a velké hotelové lodě, kvůli kterým se most zvedá,“ řekl Novinkám Ondřej Havlíček, technický pracovník Ředitelství vodních cest, který se stará o strojovnu.
Vlaky a lodě se křižují na vodním kanálu vedoucím podél Vltavy od Mělníka ke Kralupům nad Vltavou. Most je v provozu od roku 2021. „V hlavní sezoně se zvedá most i několikrát za den, mimo sezonu jednou dvakrát v týdnu,“ dodal Havlíček.
Lodě čekaly tři dny. Plavební komora u Mělníka je po požáru opět v provozu
Před pár dny tu pouštěl například náklad pro stavbu Dvoreckého mostu v Praze. „Nejbizarnější náklad, který jsem tady zažil, byla asi pět metrů vysoká socha psa. Jinak se tu vozí například bagry a různé konstrukce,“ poznamenal Havlíček.
V současné době je obsluha možná buď ze strojovny přímo pod mostem, nebo z velínu ve Vraňanech. Ten byl zprovozněn jako záloha poté, co před dvěma týdny vyhořel velín na zdymadlech v Hoříně, odkud se jinak řídí všechny čtyři zdvižné mosty nad kanálem. Tři jsou silniční a jeden železniční.