Hlavní obsah

Unie chystá tvrdší emisní normy. Auta zřejmě podraží

Právo, Martin Procházka

Evropská komise má příští rok představit nový systém měření emisí aut v reálném provozu a přísnější emisní normy. To by mohlo vést ke zdražení nových aut.

Foto: Arnd Wiegmann, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Výrobci budou totiž muset podle odborníků vynaložit mnohamiliardové částky na to, aby auta emisní limity splnila. Tyto investice se potom promítnou do cen vozidel.

Norma, která by podle mluvčího autoklubu ÚAMK Petra Vomáčky mohla být nazvána Euro 6.1 nebo Euro 7, se bude týkat nově homologovaných vozidel pro Evropskou unii.

„Pokud bude nová norma přísná, ceny vozidel porostou,“ řekl Právu Vomáčka.

Příprava trvala léta

Kdy začnou nové normy platit, není zatím jasné. „Termín vstoupení norem v platnost není ještě jasně stanoven. Je totiž složité systém nastavit tak, aby jej zase nešlo obejít,“ upozornil Vomáčka.

Podle mluvčího mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Vítězslava Pelce by měla být nová norma představena příští rok. „Dle stávajících informací by nová globální emisní norma a navazující konkrétní testovací procedury měly být představeny v druhé polovině roku 2017,“ sdělil Právu Pelc.

O měření emisí v provozu se začalo více mluvit až v souvislosti s emisní aférou Volkswagenu, ale i dalších automobilek, které se k manipulaci s emisemi postupně přiznávají. Jeho příprava ale probíhala řadu let před vypuknutím aféry. Přísné laboratorní testy běží od 70. let minulého století, aktuální verze pochází z roku 1997.

Rozdíly mezi laboratorními a reálnými emisemi dosahují v některých případech až stovek procent. Podle odborníků bude pro většinu automobilek plnění emisních norem v reálném provozu velkým problémem, EU tak při zavádění tohoto měření do praxe počítá s několika fázemi.

Elektromobily a hybridy

Podle Vomáčky se může stát, že automobilky přistoupí k rychlejšímu nasazení elektromobilů a aut s hybridním pohonem, tedy kombinací spalovacího motoru a elektromotoru. „Urychlí se přechod k alternativním pohonům,“ řekl Vomáčka.

Celkové emise se totiž počítají z průměrných emisí jednotlivých modelových řad automobilek. „Výrobci tak mohou bez postihů produkovat vozidla s vyššími emisemi, pokud jsou vyvážena jinými modely s malými emisemi,“ řekl Pelc.

Škoda Auto představí svůj první hybridní model v roce 2019. Tento pohon získá vlajková loď automobilky Superb. Do roku 2025 se podle šéfa automobilky Bernharda Maiera počítá s tím, že asi čtvrtinu prodaných aut budou tvořit elektromobily, Škoda Auto chce mít v té době v nabídce už několik modelů na elektrický pohon.

Anketa

Měly by být emisní normy tvrdší?
Ano
13,3 %
Ne
86,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 3239 čtenářů.
Související témata:

Výběr článků

Načítám