Článek
Za šest kilometrů nové silnice u Lukavice na hlavním tahu z Plzně na Přeštice a Klatovy měla zmíněná organizace původně zaplatit devět set milionů bez DPH. „Došlo k navýšení o více než sto milionů,“ řekl Novinkám Michal Bárta, vedoucí úseku výstavby na plzeňské správě ŘSD.
Důvod? „Rozdílná geologie, než jak ji ukázaly všechny předepsané průzkumy,“ vysvětlil Bárta. „Dost nás to zaskočilo, terén je tam hodně proměnlivý, geologie se měnila v pruzích každých sto metrů,“ podotkl Bárta. Nejproblematičtější úsek se nacházel v okolí Horní Lukavice a křižovatky na Dnešice. „Museli jsme podkladní vrstvy sjednotit, aby komunikace fungovala jako celistvé těleso,“ dodal Bárta.
V tomto případě se konečná částka už zřejmě příliš měnit nebude - po silnici se od podzimu jezdí a zbývají dodělat už jen drobné úpravy.
Nepředpisová hornina
V případě osmikilometrového obchvatu Klatov jsou čísla podobná. Cena začínala na 865 milionech a po více než dvou letech prací vylezla o pětadevadesát milionů. Zatím. Hotovo je zhruba ze dvou třetin. „První část této stavby - od začátku ke křížení se silnicí na Horažďovice - chceme zprovoznit v polovině srpna, zbytek o čtvrt roku později,“ uvedl Bárta.
Zvýšení nákladů jde podle Miroslava Blabola, ředitele plzeňského Ředitelství silnic a dálnic, především na vrub složení vytěženého materiálu. „Počítalo se s tím, že se využije do násypových těles. Jenže se ukázalo, že hornina neodpovídá předpisům, musela se vyvézt a na náspy dopravit jiný materiál,“ sdělil Blabol.
Budování obchvatu Klatov komplikují i jiné věci - třeba medializovaná demolice nově postaveného mostu, poté, co se ukázalo, že je z nekvalitních prefabrikátů. „To ale cenu neovlivnilo, pokud někdo dělá něco špatně, opravuje to na své náklady,“ upozornil Blabol.
Zmíněné rozsahy víceprací jsou podle něj běžné. „Zákon nám nyní umožňuje u takto velkých investičních akcí navýšení až o pětačtyřicet procent původní ceny zakázky. V minulosti jsme se u podobných staveb pohybovali kolem pětadvaceti, třiceti procent. V těchto dvou případech jsme na deseti procentech, tedy na nižších číslech, než je obvyklé,“ konstatoval Blabol.
Nový trend
U krajských silničních staveb se podle Martina Víta, technického ředitele Správy a údržby silnic Plzeňského kraje, vícepráce pohybují maximálně do patnácti procent. A třeba největší investice hejtmanství - loni otevřený plzeňský západní okruh za více než dvě miliardy - vyšla ve výsledku o jednašedesát milionů laciněji, než byla vysoutěžená cena.
„Trendem poslední doby je, že vysoutěžené ceny jsou na padesáti až šedesáti procentech projektových odhadů. Třeba u loni zahájené stavby silnice z Rokycan na sever se předpokládala cena skoro půl miliardy bez DPH a vešli jsme se do tří set milionů,“ připomněl Vít.