Hlavní obsah

Účet za nové silnice u Plzně a Klatov nabobtná o stamiliony

Klatovy

O dvě stě milionů dráž, než za kolik byly vysoutěženy, zřejmě vyjdou dvě nejvýznamnější rozestavěné státní silniční stavby v Plzeňském kraji - obchvat Klatov a čtyřpruh kolem Horní Lukavice. Podle investora, Ředitelství silnic a dálnic, nicméně jde o relativně příznivá čísla.

Foto: Klára Mrázová

Stavbu obchvatu Klatov prodražují vícepráce, nedávné rozebírání mostu z nekvalitních prefabrikátů se do nich ale nepočítá

Článek

Za šest kilometrů nové silnice u Lukavice na hlavním tahu z Plzně na Přeštice a Klatovy měla zmíněná organizace původně zaplatit devět set milionů bez DPH. „Došlo k navýšení o více než sto milionů,“ řekl Novinkám Michal Bárta, vedoucí úseku výstavby na plzeňské správě ŘSD.

Foto: Ivan Blažek

Takhle vyrůstal obchvat Horní Lukavice. Už se po něm jezdí. A podražil o více než deset procent

Důvod? „Rozdílná geologie, než jak ji ukázaly všechny předepsané průzkumy,“ vysvětlil Bárta. „Dost nás to zaskočilo, terén je tam hodně proměnlivý, geologie se měnila v pruzích každých sto metrů,“ podotkl Bárta. Nejproblematičtější úsek se nacházel v okolí Horní Lukavice a křižovatky na Dnešice. „Museli jsme podkladní vrstvy sjednotit, aby komunikace fungovala jako celistvé těleso,“ dodal Bárta.

V tomto případě se konečná částka už zřejmě příliš měnit nebude - po silnici se od podzimu jezdí a zbývají dodělat už jen drobné úpravy.

Nepředpisová hornina

V případě osmikilometrového obchvatu Klatov jsou čísla podobná. Cena začínala na 865 milionech a po více než dvou letech prací vylezla o pětadevadesát milionů. Zatím. Hotovo je zhruba ze dvou třetin. „První část této stavby - od začátku ke křížení se silnicí na Horažďovice - chceme zprovoznit v polovině srpna, zbytek o čtvrt roku později,“ uvedl Bárta.

Zvýšení nákladů jde podle Miroslava Blabola, ředitele plzeňského Ředitelství silnic a dálnic, především na vrub složení vytěženého materiálu. „Počítalo se s tím, že se využije do násypových těles. Jenže se ukázalo, že hornina neodpovídá předpisům, musela se vyvézt a na náspy dopravit jiný materiál,“ sdělil Blabol.

Budování obchvatu Klatov komplikují i jiné věci - třeba medializovaná demolice nově postaveného mostu, poté, co se ukázalo, že je z nekvalitních prefabrikátů. „To ale cenu neovlivnilo, pokud někdo dělá něco špatně, opravuje to na své náklady,“ upozornil Blabol.

Foto: Vizualizace ŘSD

Tak bude vypadat obchvat z Klatov, s jeho zprovozněním se počítá letos

Zmíněné rozsahy víceprací jsou podle něj běžné. „Zákon nám nyní umožňuje u takto velkých investičních akcí navýšení až o pětačtyřicet procent původní ceny zakázky. V minulosti jsme se u podobných staveb pohybovali kolem pětadvaceti, třiceti procent. V těchto dvou případech jsme na deseti procentech, tedy na nižších číslech, než je obvyklé,“ konstatoval Blabol.

Nový trend

U krajských silničních staveb se podle Martina Víta, technického ředitele Správy a údržby silnic Plzeňského kraje, vícepráce pohybují maximálně do patnácti procent. A třeba největší investice hejtmanství - loni otevřený plzeňský západní okruh za více než dvě miliardy - vyšla ve výsledku o jednašedesát milionů laciněji, než byla vysoutěžená cena.

„Trendem poslední doby je, že vysoutěžené ceny jsou na padesáti až šedesáti procentech projektových odhadů. Třeba u loni zahájené stavby silnice z Rokycan na sever se předpokládala cena skoro půl miliardy bez DPH a vešli jsme se do tří set milionů,“ připomněl Vít.

Stavbaři rozebírají vadný most u Klatov, před novináři ale odmítli pracovat

Domácí

Výběr článků

Načítám