Článek
Společnost Uber Technologies bude nově ve své přepravní aplikaci v Praze a Bratislavě ještě před objednáním jízdy ukazovat přesnou cenu. Dosud informovala pouze o odhadovaném rozmezí (např. 92–115 Kč).
„Cena uvedená v aplikaci bude zahrnovat vzdálenost do cíle jízdy, odhad trvání jízdy na základě historických údajů o hustotě provozu a případné dynamické ceny či speciální akce,” sdělila Novinkám mluvčí Uberu Miroslava Jozová.
Takzvané dynamické ceny (surge pricing) se vypočítávají podle poptávky. Tento systém míří především na řidiče. Vyšší cena zakázky v době zvýšené poptávky motivuje více řidičů, čímž se adekvátně zvýší i nabídka. O uplatnění dynamické ceny budou uživatelé nově informováni a současně budou požádáni o její potvrzení.
„Jsme odhodláni změnit způsob, jakým podnikáme v Praze, a proto jsme jako první krok zavedli předem stanovenou cenu,” uvedl generální manažer Uberu pro Česko a Slovensko Tomáš Peťovský.
„Připomínky k našemu fungování bereme velmi vážně, a proto budeme pracovat na dalších změnách ve prospěch tisíců cestujících, řidičů a města,“ dodal.
S Babišem se sešli i zástupci Taxify
V pondělí se sešli s předsedou vlády v demisi Andrejem Babišem i zástupci přepravní služby Taxify. „Jsme rádi, že si na nás pan Babiš udělal čas a vyslechl naše argumenty. Celá schůzka se nesla ve velmi pozitivním duchu. Věříme, že tento proces povede ke spokojenosti všech aktérů,” sdělil Novinkám Matěj Beňuška z Taxify.
Podle Taxify by měl být proces získávání licence jednoduchý. „Je nutné, aby bylo možné o licenci zažádat on-line a aby její vydání bylo zatížené pouze drobným správním poplatkem,” upřesnil tiskový zástupce Taxify Jan Novosad s tím, že vydání licence by mělo být vázáno jen na splnění několika základních podmínek.
Těmito podmínkami by podle Taxify měl být platný řidičský průkaz, čistý trestní rejstřík. Navíc by řidiči pro získání licence neměli být trestáni za závažné dopravní přestupky jako jízda pod vlivem alkoholu.
Taxify při schůzce zdůraznilo, že podniká s českou právní entitou a že zde odvádí všechny daně. Babiš v minulosti Uberu vyčítal, že v Česku podniká z Nizozemska. Podle dohody se zástupci vlády proto Uber požádá o živnost v Česku.
Co by nemělo chybět v nové legislativě |
---|
Aleš Rod (Centrum ekonomických a tržních analýz): „Ideální legislativa je z mého pohledu ‚dvoustupňová‘, podle estonského modelu. Vedle standardních taxi, kterým by měla ponechat stávající privilegia jako rychlé pruhy nebo možnost nabírat zákazníky na znamení a navíc významně ulevit v procesu získání potřebných oprávnění – mám na mysli hlavně místopis, obsluhu taxametru, ale i daňové aspekty –, bych uvítal existenci druhé úrovně na bázi platforem jako Uber nebo Taxify, do které by byl vstup podmíněn živností volnou a stanovením minimálních požadavků na to, jak budou platformy fungovat.“ |
Ondřej Krátký (Liftago): „Rozhodně by neměla chybět odpovědnost platforem či zprostředkovatelů. To srovná podmínky na trhu a umožní efektivní a odpovědnou modernizaci. Modernizace v oblasti cenotvorby, taxametrů a požadavků na dopravce už bude jen prostředkem, jak snížit dopravcům náklady a zajistit větší dostupnost a kvalitu služeb zákazníkům. Nicméně je potřeba říci, že už dnes zákon aplikacím nebrání.” |
Robert Faltýnek (Modrý anděl): „Nová legislativa by měla primárně zajistit jasnou odpovědnost daného úřadu za to, jak fungují přepravní služby, a také by mu měla poskytnout nástroj pro vymáhání zákona. Nerovné podmínky na trhu a špatné renomé taxislužby tu nejsou kvůli nastavení pravidel, ale kvůli tomu, že se tato pravidla nedodržují, a to dlouhodobě, protože úřady zákon nevymáhají a umožňují, aby řidiči, kteří nejezdí pro žádný dispečink a zodpovídají se pouze státu, dělali taxi ostudu. Vozit lidi stovky hodin měsíčně po Praze by však neměl každý, to by bylo nebezpečné. Vyžadovat zkoušku z místopisu je potřeba.” |
Roman Sysel (Taxify): „Jako ideální bychom popsali tuto legislativní regulaci: • cenu je možné určit také přes aplikaci; • není potřeba označení jako vozidlo taxi (svítilna); • auto nemusí být označeno ani jinak, např. nálepkou; • odvoz privátním řidičem si lze objednat pouze přes aplikaci, nejde ho zastavit na ulici; • ani taxikáři by neměli mít možnost využívat vyhrazených silničních pruhů; • zkouška z místopisu není potřebná. Aplikace, které dokážou využívat aktuální data z provozu, najdou rychlejší trasu než řidič, který zná dané místo.” |
Politici v Česku v posledních měsících řeší, jakým způsobem legislativně upravit využívání přepravních aplikací typu Uber nebo Taxify. Všeobecně panuje shoda na tom, že legislativa by se měla modernizovat.
Ministerstvo dopravy v minulosti naznačilo, že by nemuselo trvat na povinnosti používat taxametr. Na druhé straně taxikáři v Praze v únoru opakovaně demonstrovali za přísnější postup úřadů vůči Uberu a Taxify.