Článek
„Služba poskytovaná Uberem, spojování jednotlivců s neprofesionálními řidiči, je zahrnuta mezi služby v odvětví dopravy,“ uvedl Soudní dvůr EU. „Členské státy tedy mohou regulovat podmínky pro poskytování této služby,“ dodal.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
O statusu Uberu rozhodoval na podnět obchodního soudu v Barceloně. Ten projednává žalobu taxikářských odborů proti španělské divizi Uberu.
Nejde o volný pohyb informačních služeb
Dosud různé země přistupovaly ke službám smluvní přepravy různě. Například Estonsko se vydalo cestou deregulace. Na druhé straně například v britské metropoli Londýně společnost musela žádat o licenci, kterou jí navíc regulátor nedávno odmítl prodloužit.
Podle rozhodnutí evropského soudu je přísnější přístup v pořádku a Uber se nemůže odvolávat na princip volného pohybu služeb garantovaného pro informační společnosti.
Nic se nemění, tvrdí Uber
„Ve většině zemí EU již dnes fungujeme v souladu s místními zákony jako regulovaná dopravní společnost, rozhodnutím se tedy podmínky nemění,” sdělila Novinkám mluvčí Uberu v Česku Miroslava Jozová.
„Jak potvrdil náš nový generální ředitel, služby, jako je Uber, je vhodné regulovat. Proto dál spolupracujeme s městy, aby spolehlivé svezení na jedno kliknutí bylo dostupné opravdu každému,“ dodala.
Evropská komise Uberu fandila
Uberu a digitální ekonomiky se dříve opakovaně zastala Evropská komise. V dubnu 2014 například místopředsedkyně Neelie Kroesová kritizovala rozhodnutí bruselského soudu zakázat službu UberX. „Pokud mají bruselské úřady s Uberem problém, měly by najít způsob, jak mu pomoci vyhovět standardům, a ne ho zakazovat,” vzkázala bruselským úřadům.
V roce 2016 pak Komise vydala nezávazné doporučení členským státům na podporu sdílené ekonomiky.
Uber Technologies ve třetím čtvrtletí prohloubila hospodářskou ztrátu na 1,46 miliardy amerických dolarů (31,4 miliardy korun) ze ztráty 1,06 miliardy dolarů ve druhém čtvrtletí.
Společnost vznikla v roce 2008 a nabízí možnost objednání osobní přepravy prostřednictvím mobilní aplikace. Platforma na rozdíl od klasických taxi nepoužívá taxametr, ale cenu vypočítává zmíněná mobilní aplikace.