Článek
Gigantický stroj o hmotnosti osmnáct set tun, délce 114 metrů a s průměrem hlavy razicího štítu 9,9 metru se prokousával 4150 metry horniny mezi Kyšicemi a plzeňskou čtvrtí Doubravka od loňského února. Podle původních předpokladů se měl na plzeňské straně vynořit už na sklonku minulého roku, nakonec to trvalo pět set dní.
„Skluz je šest a půl měsíce,“ řekl Právu Štefan Ivor, stavbyvedoucí Metrostavu.
Zpoždění způsobila nepředpokládaná tvrdost horniny. Větší část trasy sice měla Viktorka v cestě relativně měkké břidlice, i ty ale byly nečekaně protkané křemennými žílami.
„Řezné nástroje se měly měnit po 250 metrech, vydržely však jen polovinu,“ upozornil Ivor. Poslední úsek pak tvořily tvrdé spility, v nichž se časy výměn ještě zkrátily.
Ze svahů pod Chlumem zatím vykoukla jen horní část razicího stroje. Posledních pár desítek metrů Viktorie provrtá do soboty, kdy se na staveništi bude konat den otevřených dveří.
Hotový má být za dva roky
Proražením prvního tubusu práce zdaleka nekončí. Technici budou muset mechanismus rozebrat, repasovat opotřebené části a přepravit jej zpět na kyšickou stranu, kde začne ražba druhého tunelového tubusu o stejné délce. „Předpokládáme, že se tak stane na podzim,“ doplnil Ivor.
Kdy se podaří tunel dokončit? „Snad někdy koncem příštího roku,“ sdělil Ivan Hrdina, výrobně-technický ředitel Metrostavu. Definitivně hotovo má být zřejmě v roce 2018.
Ve stejném termínu bude dokončena celá přestavba železničního koridoru na úseku Plzeň - Rokycany, která měla vyjít na skoro čtyři miliardy korun. Náročná ražba ji ale pravděpodobně prodraží o stovky miliónů.
Díky tunelu, jímž budou moci jezdit pendolina stošedesátikilometrovou rychlostí, se cesta mezi oběma městy zkrátí z dvaceti na čtrnáct kilometrů.