Hlavní obsah

U Pardubic roste nejdelší lanový most v Česku

Pardubice

Nejdelší lanový most v České republice vzepne svá lana příští rok v únoru. Stavba je dominantou severovýchodního obchvatu Pardubic, po kterém se řidiči poprvé projedou koncem roku 2025.

Foto: Vizualizace ŘSD

Nejdelší český lanový most roste u Pardubic.

Článek

Most, který má měřit 200 metrů, nebude nikterak robustní. Pylon je u své paty široký 2,2 metru a vysoký 48 metrů.

„Finišujeme poslední betonáž nejdelšího zavěšeného mostu v České republice. Stavba celého obchvatu je v šedesáti procentech výstavby. Snažíme se vše uzpůsobit tomu, abychom dali řidičům obchvat do užívání na konci příštího roku,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Betonování pylonu lanového mostu je u konce.

Most překlene slepé rameno řeky Labe i řeku samotnou. Pylon, na nějž se zavěsí lana, má tvar písmene A.

Povodeň o tři metry vymlela dno Labe na stavbě největšího zavěšeného mostu v Česku

Ekonomika

„Tvoří ho dva spodní dříky (těla sloupu – pozn.red.), které byly betonovány pomocí šplhacího bednění v sedmi taktech. Nahoře, kde se dříky setkaly, na ně navazuje dalších osm dílů. V nich je uloženo sedm sedel, tedy konstrukce, které umožní převádění lan závěsu z jedné strany pylonu na druhou. Jsou fixována v ocelové konstrukci,“ popsal pylon mostní expert stavební společnosti Hochtief Petr Vítek.

Celkem spolkne pylon 370 kubíků speciálního samozhutnitelného betonu. „Při každé betonáži odesíláme do laboratoře vzorky betonu. Laboratoř nám zpětně potvrzuje, že receptura a celý proces je v pořádku. Musíme si být jisti, že vše bude podle projektu,“ dodal Rýdl.

Foto: Stanislava Králová, Novinky

Svazek lan povede tubusy, které už jsou umístěny na mostovce.

Speciální otvory v nejvyšší části pylonu připomínají reflektory. Z nich půjdou svazky lan (v jednom závěsu až 169 lan) do tubusů, které už jsou na mostovce připraveny. Po vybetonovaní se lana začnou od nejkratších natahovat.

Foto: ŘSD

Severovýchodní obchvat Pardubic

„Důležitou výzvou bylo, aby most pěkně zapadal do prostředí a nevytvořili jsme hradbu, která bude bránit třeba výhledu na Kunětickou horu,“ řekl Vítek.

Problémy se stavbou

Stavbu severovýchodního obchvatu doprovázely problémy. ŘSD se dlouho nedařilo získat pozemek, který potřebovalo ke stavbě. Rodina bývalého hokejisty Stanislava Procházky ho nechtěla státu prodat. „Všechny stavební pozemky jsou ŘSD k dispozici,“ řekl k tomu Rýdl.

Pak se museli silničáři vypořádat se skrytou starou skládkou odpadu, která se ukázala částečně jako toxická. S její likvidací se nyní finišuje.

Museli také zbourat část budovaného mostu. To vše způsobilo, že z původního termínu otevření, tedy března 2025, posouvalo ŘSD otevření nejprve na podzim příštího roku, finálním termínem má být nyní konec roku 2025.  Předpokládaná cena celého 4200 metrů dlouhého obchvatu je 1,45 miliardy korun.

Takto razantně poprvé. Bývalý extraligový hokejista nechce prodat pozemky, silničáři i tak začali stavět

Domácí

Výběr článků

Načítám