Článek
Dělníci budou na stavbě ještě pracovat, kompletně dokončený bude úsek u Chlumčan zhruba v polovině příštího roku. „Celý úsek bude dokončen v srpnu příštího roku podle smlouvy. V okamžiku, kdy je možné část komunikace otevřít, tak tak činíme,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
U chlumčanského mlýna se bude po dálnici jezdit zatím v jenom dálničním pásu. „V krátkém půlkilometrovém úseku je dálnice svedena do dvou pruhů, tedy v provozu je v polovičním profilu, ve zbývající části je pohyb vozidel ve všech čtyřech pruzích,“ doplnil Kupka.
Za předjíždění kamionů v zákazu začnou padat pokuty na místě
Dělníci na stavbě v prosinci rychle finišovali, práce jim ale ztěžoval v uplynulých dvou týdnech sníh. Most přes údolí Smolnického potoka prošel na začátku měsíce zatěžkávacími zkouškami, které byly nutné pro jeho zprovoznění. Na malý prostor na něm vjely vozy o váze 192 tun.
Stavbu provázely komplikace už při zakládání. „Museli jsme za pochodu přeprojektovat hlubinné založení na největší mostní stavbě,“ uvedl ředitel firmy Metrostav Infrastructure Zdeněk Ludvík.
Při zakládání 175 metrů dlouhého mostu narazili stavaři také na starý náhon mlýna, kvůli kterému měnili pažení kolem základů. Další překážkou byl stav mlýna, kdy nesměli stavbou vytvořit chvění a vibrace, aby se budovy nezřítily. „Řešili jsme problémy v rámci měsíců, po dohodě s ŘSD jsme zrychlili další práce,“ doplnil Ludvík.
Z dálnice D7 zbývá dostavět zhruba 24 kilometrů. Chybí tři úseky ve Středočeském kraji, od Slaného k hranicím s Ústeckým krajem. „Na tyto úseky je vydané stavební povolení, dokončuje se majetkoprávní příprava a probíhají archeologické práce. Plánujeme všechny tyto tři úseky zahájit v příštím roce,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl.
Poslední a stavebně nejtěžší úsek dálnice u Postoloprt by se měl začít stavět v roce 2026. „To je nejsložitější úsek ze všech, nemáme ještě vydané územní rozhodnutí,“ řekl Mátl. Vyřešit museli stavaři způsob překonání řeky Ohře a ochranu před stoletou vodou a s městem Postoloprty pak jednotlivé nadjezdy.
„Územní rozhodnutí bude v roce 2024 vydáno, my zároveň zpracováváme dokumentaci pro stavební povolení, abychom záhy zahájili výkupy a dokázali v roce 2025 požádat o stavební povolení a nejpozději v roce 2026 stavbu zahájili,“ dodal Mátl.
Úsek je dlouhý zhruba čtyři kilometry. Do konce roku 2028 by měla být podle Mátla celá dálnice hotová.