Článek
Deset let po slavnostním otevření podmořského tunelu se společnost, která ho provozuje, potýká s vážnými problémy. Zájem o rychlé spojení mezi oběma státy není takový, jak se v roce 1994 předpokládalo.
Společnost počítala s tím, že ročně tunel využije 16 miliónů lidí a vlaky přepraví 7 miliónů tun zboží. Skutečnost je ale taková, že ročně tunel využije 6 miliónů lidí a zboží se přepraví necelé dva milióny tun.
Společnost má dluhy ve výši miliard liber
Čistá ztráta firmy Eurotunnel, která železniční dopravu pod mořem provozuje, se v 1. pololetí tohoto roku vyšplhala na 119 miliónů eur. Loni ve stejnou dobu byla ztráta "jen" 22 miliónů.
Sama společnost o přežití bojuje už od samého počátku veledíla, které usilovalo o cenu "stavba století". Už samotná výstavba tunelu se prodražila a společnosti se nedaří splácet ani úroky z půjčky, kterou si na stavbu tunelu vzala. Tunel vyšel na 9 miliard liber, což je v přepočtu 500 miliard korun.
; ; .: Eurotunel (žlutá blikající linka) mezi francouzským Calias a britským Folkestonem cestující příliš nevyužívají. Na vině jsou drahé jízdenky. Lidé dávají přednost klasickým trajektům (trasy znázorňují zbylé linky) nebo levným leteckým dopravcům.
Konkurence klasické cesty
Ačkoliv cesta skrz tunel z kontinentu na ostrovy zkrátila dobu cestování ze 75 minut na pouhou půlhodinu, lidé stále v hojné míře využívají klasické trajekty. Kromě kouzla cestování po moři v tom hraje roli i cena, kterou provozovatel tunelu za dopravu požaduje. Jedna osoba zaplatí za cestu (včetně auta) z Folkestonu do Calais a zpět přes 200 liber, což je v přepočtu asi 9500 korun.
Další konkurencí jsou pro eurotunel levné aerolinky, které mu berou cestující z větších vzdáleností. Londýn je nejoblíbenější destinací nízkonákladových linek. Jen letenka z Prahy do Londýna vyjde na necelé dva tisíce, jízda autobusem na tisícovku.
Reorganizace má přinést zisky
Současné vedení firmy tvrdí, že hospodářský výsledek patří ještě ke starému vedení společnosti. "Tyto výsledky nejsou naše," uvedli ve sdělení předseda správní rady Jacques Maillot a generální ředitel Jean-Louis Raymond.
V dubnu se vedení Eurotunnelu zmocnila s podporou drobných francouzských akcionářů, nespokojených s trvalým propadem akcií firmy, skupina kolem bývalého francouzského prezidentského kandidáta Nicolase Migueta. Svými lidmi pak tito rebelové nahradili dosavadní, vesměs britské vedení.
Finanční ředitel firmy Hervé Huas k výsledkům uvedl, že plány nového vedení začnou nést ovoce až v roce 2005. Pro druhé letošní pololetí ještě zlepšení neočekává.
Anketa
Historie eurotunelu
Chuť spojit Francii s Anglií "pevnou" cestou měl už v roce 1802 Napoleon Bonaparte. Dokonce se tehdy začal tunel hloubit.
Řádná smlouva na stavbu ale byla podepsána až v roce 1964. Formálně se začalo stavět v roce 1973, ale práce byly kvůli ropné krizi přerušeny.
Tunel vede 25-40 metrů pod mořským dnem a má celkem tři tunely. Dva pro železnici a jeden služební.
Otevřen byl v roce 1994 s ročním zpožděním, stavba stále 9 miliard liber.
Vlak Eurostar je dlouhý 333 metrů, maximální rychlost je 300 kilometrů za hodinu. Vlak za 35 minut přepraví mezi oběma státy až 794 cestujících.