Hlavní obsah

Tunel pro rychlou železnici pod Krušnými horami by měli projektovat Němci

Novinky, tov

Budoucí železniční tunel pro vysokorychlostní trať skrze Krušné hory by měla projektovat německá železniční společnost Deutsche Bahn, provozován bude podle německých předpisů. Dohodl se na tom v Praze český ministr dopravy Dan Ťok se svým saským protějškem Martinem Duligem.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Vlak Deutsche Bahn

Článek

„Dostáváme se už od politických deklarací k technickým otázkám a projektování. Dohodli jsme se, že 26 kilometrů dlouhý přeshraniční tunel bude projektován a provozován podle německých předpisů, což bude upraveno v mezistátní smlouvě. Za tímto účelem vznikne společný projektový tým na úrovni Deutshce Bahn Netz a Správy železniční dopravní cesty,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Mezi Českem a Německem narůstá nákladní doprava po železnici i na dálnici, proto je vysokorychlostní trať velkou prioritou pro saského ministra dopravy Martina Duliga. Ten se chtěl při společném jednání zároveň ujistit, že stejně jako na německé straně v Česku probíhá intenzivní příprava a je zajištěno financování přeshraničního železničního spojení.

Rychlovlak by měl zvládnout jízdu z Prahy do Drážďan do jedné hodiny, v současné době trvá cesta vlakem dvojnásobnou dobu.

Foto: SŽDC

Orientační schéma vedení nového železničního spojení Praha – Drážďany

V současnosti vzniká studie proveditelnosti, která do druhé poloviny roku 2019 vyhodnotí ekonomickou efektivitu celého projektu a vybere výslednou variantu technického řešení pro další projektovou přípravu.

Trať za 128 miliard 

„Do konce roku 2018 připraví správci železnice společnou smlouvu upravující další postup přípravy přeshraničního úseku a také vyčíslí prostředky potřebné na přípravu v letech 2019 a 2020,“ dodal Ťok.

Český správce železniční infrastruktury spolupracuje společně se saským ministerstvem hospodářství, práce a dopravy na nové studii spolufinancované z Programu spolupráce ČR a Saska, který se zabývá specifickými geologickými otázkami v oblasti budoucího tunelu a přepravními vazbami.

Nová vysokorychlostní trať do Drážďan, patřící mezi prioritní spojení, zkrátí jízdní dobu Praha–Drážďany na jednu hodinu a současně odvede část dopravy z dlouhodobě přetížené konvenční trati v údolí Labe. Výstavba nové trati z Prahy do Drážďan by mohla začít kolem roku 2030. Odhady nákladů na celou trasu jsou kolem pět miliard eur (128 miliard korun), uvedlo ve čtvrtek ministerstvo dopravy.

Související články

Výběr článků

Načítám