Článek
„Tržby se zvýšily za prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin. K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěly internetové a zásilkové obchody a nespecializované prodejny s převahou potravin,“ uvedla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Prodeje za nepotravinářské zboží meziročně stouply přibližně o sedm procent, za pohonné hmoty téměř o čtyři procenta a za potraviny o 3,6 procenta. Proti březnu ale tržby za pohonné hmoty (-0,3 %) i potraviny (-0,2 %) mírně klesly.
Tržby v dubnu proti loňsku významně stouply internetovým a zásilkovým obchodům, a to o více než 18 procent. Dařilo se i prodejnám s kosmetickými a toaletními výrobky (+17,1 %) nebo s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+8,4 %).
„Naopak tržby klesly v prodejnách s oděvy a obuví o 0,2 procenta,“ uvedli statistici.
Podle hlavního ekonoma České bankovní asociace Jakuba Seidlera maloobchodní tržby v posledních měsících potvrzují, že dochází k oživování spotřeby domácností, mj. i díky obnovenému růstu reálných mezd či zlepšující se důvěry domácností.
„Zatímco v posledních dvou letech maloobchodní tržby klesaly o 3,9 a 4,5 procenta, letos konsensus ekonomů očekává jejich růst o 2,5 procenta. Z dlouhodobějšího pohledu se však reálné tržby stále pohybují zhruba dvě procenta pod průměrnou úrovní roku 2019,“ doplnil.