Článek
Prodej nepotravinářského zboží meziročně vzrostl o 14,8 procenta. Za pohonné hmoty pak lidé v lednu utratili o 7,8 procenta více, za potraviny o 0,4 procenta více.
Značný nárůst v lednu zaznamenaly zejména ty prodejny, které byly před rokem zavřené kvůli koronavirovým opatřením. „Nejvíce, téměř na trojnásobek, vzrostly tržby prodejen s oděvy a obuví, nicméně stále nedosáhly úrovně roku 2019,“ podotkla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb.
Konkrétní meziroční nárůst v prodejnách s oděvy a obuví činil 199,2 procenta. Zvýšené tržby ale vykázaly i další specializované prodejny nabízející nepotravinářské zboží. jako například výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 30,9 procenta), výrobky pro domácnost (o 27,2 procenta) nebo kosmetické a toaletní výrobky (o 14,9 procenta).
„Prodejcům potravin se dařilo více ve specializovaných prodejnách, jejichž tržby se zvýšily o 7,7 procenta, v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin tržby stagnovaly,“ dodal ČSÚ.
Inflace dál letí nahoru, překonala 11 procent
Oproti loňskému lednu si naopak o 5,7 procenta pohoršily internetové a zásilkové obchody. Pokles je „dán především vysokým růstem v lednu 2021, kdy byly kamenné prodejny uzavřeny,“ vysvětlila Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí.
V březnu růst zpomalí
Podle analytika společnosti Ciftin Tomáše Volfa bude velký růst maloobchodních tržeb pokračovat i v únoru, což je dáno nízkou srovnávací základnou z loňského roku, kdy byla většina obchodů zavřena. Hodně tak napoví až březen. Loni v tomto měsíci totiž tržby vzrostly o 9,2 procenta.
„Znamená to, že letošní březnová útrata Čechů bude konfrontována s tímto vysokým číslem. Výsledek bude pravděpodobně velmi nízké tempo růstu tržeb maloobchodníků, nebo dokonce pokles,“ odhadl Volf s tím, že v té době už se navíc bude projevovat negativní vliv války na Ukrajině. „Nejistota budoucího vývoje má na maloobchodní tržby silný dopad a v březnu to nebude jiné,“ dodal.
Další vývoj v maloobchodu pak letos nejvíce poznamená inflace, která v lednu přesáhla už 11 procent.
„Prudké zdražování citlivých položek, jako jsou energie, potraviny či pohonné hmoty, bude negativně ovlivňovat spotřebitelský apetit českých domácností a celkový růst maloobchodu tak pravděpodobně letos bude spíše slabší,” odhadl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.