Článek
Maloobchodní tržby bez započtení prodejů aut meziročně rostou už devátý měsíc v řadě.
„V srpnu se tržby zvýšily za prodej nepotravinářského zboží i potravin. Vyšší tržby jsme zaznamenali i u prodejců pohonných hmot, kteří spolu s internetovými prodejci nejvíce přispěli k růstu maloobchodních tržeb,“ uvedla k srpnovému vývoji vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb Českého statistického úřadu (ČSÚ) Jana Gotvaldová.
Prodeje pohonných hmot vzrostly v srpnu proti loňsku o 9,3 procenta, u nepotravinářského zboží byl nárůst o 7,2 procenta a u potravin o 1,6 procenta.
Tuzemská ekonomika mírně rostla, potvrdili statistici

Tržby za prodej a opravy vozidel meziměsíčně sice stouply o 0,3 procenta, ale ve srovnání s loňskem se snížily o 0,4 procenta.
V naprosté většině ostatních segmentů útraty rostly, z těch klíčových klesly tržby jen v prodejnách s výrobky pro sport, rekreaci a kulturu, a to o 0,6 procenta. „Je dobré vidět, že maloobchod již netáhnou zejména potravinářské tržby,“ poznamenal hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš.
V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby v srpnu zvýšily o dvě procenta.
E-shopy hlásí boom
Útraty v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se ve druhé polovině letních prázdnin zvýšily o 16,8 procenta. Téměř stejně vysoký růst, o 16,1 procenta, pak zaznamenaly internetové obchody.
Podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka srpnová čísla potvrzují pokračující nárůst nákupů v obchodech. Zároveň ale upozornil na to, že meziroční tempo sice dosáhlo v srpnu 5,3 procenta, avšak nelze přehlížet fakt, že loni touto dobou maloobchod o tři procenta klesal. „Nízký srovnávací základ tak vlastně sílu letošního výsledku relativizuje,“ podotkl.
Platy ve veřejné sféře vzrostou o 1400 korun, dohodla vláda s odbory

Z prodejců se nyní významně daří hlavně internetovým obchodům. „Zažívají boom a jejich reálné tržby už téměř atakují rekordní lockdownový březen 2021. Tyto obchody dokážou díky rozšiřující se nabídce a rychlé logistice oslovovat více zákazníků a měnit jejich nákupní schémata,“ vysvětlil Dufek.
Na potravinách Češi více šetří
Silný růst zaznamenávají i obchody s kosmetikou, které mají už skoro o třetinu vyšší reálné tržby než v roce 2019. Vyšší prodeje hlásí i lékárny a nespecializované prodejny.
„Pokud jde ale o potraviny, tak jich nakupují lidé jen o 1,6 procenta více než loni, a to znamená že o desetinu méně než v roce 2019,“ upozornil Dufek. Doplnil, že výrazně nižší reálné tržby než před covidem mají stále obchody s oblečením a obuví, které si ovšem polepšily díky výraznému zdražení zboží.
Potraviny zlevňují pomaleji, inflace zůstala na 2,2 procenta

„Češi se do obchodů vracejí, ale nijak horlivě,“ shrnul výsledky srpnového maloobchodu hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil. Oživení spotřeby domácností podle něj probíhá, což lze přičíst rostoucím reálným mzdám a přetrvávající nízké nezaměstnanosti.
„Masivnější rozpouštění úspor naakumulovaných v krizovém období se ovšem zatím nekoná, což jde patrně na vrub nadále spíše skeptické spotřebitelské náladě a obavám z budoucího vývoje,“ míní ekonom.
Maloobchod by se nicméně podle něj měl vzpamatovávat i ve zbytku letošního roku. „V průměru za celý rok by se jeho reálné tržby mohly zvednout o zhruba 4,5 procenta,“ odhadl Hradil.
Analytik: Dny Putinovy ekonomiky jsou sečteny. Rusko bude poraženo, ať válka dopadne jakkoliv
