Článek
„Na zvýšení se podílel prodej nepotravinářského zboží a pohonných hmot. I nadále však pokračoval pokles tržeb za prodej potravin,“ okomentovala listopadová čísla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Prodej nepotravinářského zboží meziročně vzrostl o 1,3 procenta, u pohonných hmot byl nárůst ještě výraznější (+3,7 %). V případě prodeje potravin došlo k poklesu o 0,7 procenta.
V obchodech s počítači a telefony zaznamenali statistici meziroční růst tržeb o 6,6 procenta, v prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím dokonce téměř o 10 procent. Tržby pak vzrostly také internetovým a zásilkovým obchodům, a to o 5,6 procenta.
Do Česka loni přišlo 39 nových obchodních značek, nejvíc za 10 let
Podstatně nižší tržby naopak měly prodejny s výrobky pro domácnost (–6,5 %) a s oděvy a obuví (–6,2 %).
Podle analytika společnosti Citfin Tomáše Volfa je meziroční růst tržeb překvapením, trh počítal s pokračováním poklesu.
„Přestože se dnešní číslo jeví jako dobré, stále se jedná o klouzání po povrchu. Češi se zkrátka bojí utrácet v obavě o svou budoucí finanční situaci. Přestože je nezaměstnanost stále nejnižší v EU, tak Češi si dopřejí jen to nejnutnější. Jejich nechuť nechat v obchodech při útratách víc peněz posílá maloobchodníky do nelehké situace,“ uvedl.
Podle ekonoma BHS Štěpána Křečka se ale situace začíná obracet k lepšímu. „Je zřejmé, že lidem postupně narůstá nákupní apetit. Situace by se měla dále zlepšovat, protože díky poklesu inflace budou narůstat reálné mzdy zaměstnanců,“ uvedl.
Zda skutečně došlo v maloobchodních tržbách k obratu nebo se jednalo jen o uspíšení vánočních nákupů, ukážou podle ekonoma Banky Creditas Petra Dufka prosincová čísla. „V každém případě do normálu se začne nákupní chování spotřebitelů vracet nejpozději na začátku příštího roku,“ dodal.