Článek
Tržby se jim zvýšily o 8,8 procenta, menším obchodům rostly tržby jen v rozmezí od 0,7 procenta do 5,5 procenta, čímž se potvrzuje, že Češi více nakupují ve velkých nákupních centrech než v malých specializovaných obchůdcích, a následují tak trend, který je v západní Evropě.
Více také loni vydělávali obchodníci s elektronikou, nábytkem, zbožím pro domácnost a prodejnám s oblečením a botami.
Za celý rok 2005 vzrostly tržby v dopravě nejvíce leteckým firmám, v železniční dopravě kvůli konkurenci kamiónů tržby o čtyři procenta klesly. Loni se dařilo telekomunikacím, jejich tržby se zvýšily o víc než desetinu, zato u poštovních služeb klesly o 5,3 procenta.
Firmám, které podnikají v poradenství a dodávkách softwaru, se loni tržby zvýšily o 9,3 procenta. Hoteliérům klesly o 1,7 procenta, majitelé restaurací utržili o pět procent méně. V ubytování a stravování tržby klesly, protože se v květnu 2004 zvýšila sazba DPH.
V prosinci rostly tržby kvůli vánoční mánii
Za loňský prosinec se tržby meziročně zvýšily o 4,6 procenta. Rostly spíše tržby za nepotravinářské zboží než za potraviny. Nejvíce rostl prodej textilu, obuvi a elektroniky. Nadprůměrný růst ve srovnání s celoročním výsledkem zaznamenaly drogérie, lékárny a zásilkové firmy.
Češi loni příliš o Vánocích podle ekonomů neutráceli. Růst výdajů zůstal umírněný, a obchody tak nemají důvod zvyšovat ceny, uvedli ekonomové.
Tržby ve službách za celý loňský rok vzrostly o 3,1 procenta. Tempo tak mírně zpomalilo proti růstu o 3,2 procenta za rok 2004. Tržby rostly hlavně v telekomunikacích a výpočetní technice. V ubytování, stravování a dopravě naopak klesly.