Článek
Finální výrobci vozidel zvýšili tržby o 4,2 procenta na 632,4 miliardy korun a dodavatelé dílů o 7,8 procenta na 447,1 miliardy Kč. Nejvýznamnějším odbytištěm automobilek byly stále země EU s podílem přes 80 procent. Největším trhem bylo Německo s 29,6 procenta.
Výroba osobních aut v Česku loni klesla meziročně o 4,1 procenta na 1,105 milionu vozů. Proti předcovidovému roku 2019 to bylo o téměř 23 procent méně.
„Automobilový průmysl se už třetím rokem potýká s kombinací mnoha negativních faktorů. I když si rok 2021 patrně zapamatujeme jako rok čipové krize, s problémy se nepotýkali jen odběratelé polovodičů. Dodavatelské řetězce a logistika stále ještě zdaleka nefungují tak, jak jsme byli dříve zvyklí. Výrazně se prodloužily dodací lhůty dílů a surovin a v důsledku toho došlo k výraznému nárůstu cen vstupů,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Výroba aut v prvním čtvrtletí klesla téměř o 19 procent
Firmám sdružení se podařilo udržet klíčové zaměstnance, jejich počet se zvýšil o 0,8 procenta na 139 228 osob. Průměrná mzda se zvýšila o 2,2 procenta na 46 292 korun, což bylo o 22 procent nad celorepublikovým průměrem.
Členské firmy sdružení zaměstnávají 13 procent všech pracovníků zpracovatelského průmyslu a vytvářejí 28 procent tržeb tohoto odvětví.