Článek
Ukončení podpory by mohlo mít vážné důsledky pro již tak váznoucí přechod na elektromobily ve Spojených státech. Zástupci Tesly, která je zdaleka největším výrobcem elektromobilů v zemi, ale Trumpovu týmu sdělili, že ukončení dotací podporují, uvedl Reuters s odvoláním na své zdroje, které si přály zůstat anonymní.
Generální ředitel Tesly a jeden z největších podporovatelů Trumpa Elon Musk v červenci uvedl, že zrušení dotací by mohlo mírně poškodit prodeje jeho automobilky, „zničující“ by to ale bylo pro ostatní americké výrobce elektromobilů, mezi něž patří i tradiční výrobci automobilů, jako je General Motors.
Aliance pro automobilové inovace vyzvala Kongres v dopise z 15. října, aby daňové úlevy pro elektromobily zachoval. Dotace označila za „kritické pro upevnění USA jako globálního lídra“ v budoucí výrobě automobilů.
Akcie Muskovy Tesly po vítězství Trumpa raketově vzrostly
Trumpův přechodný tým se sice k této věci pro Reuters nevyjádřil, v prohlášení ale uvedl, že nově zvolený prezident splní „sliby, které dal v kampani“.
Tým republikánského kandidáta považuje spotřebitelskou daňovou úlevu na elektromobily za snadný cíl a věří, že její zrušení by získalo široký konsenzus v republikány ovládaném Kongresu, dodala agentura.
Dominantní postavení Tesly
Ta zároveň uvedla, že ze zrušení dotací by mohla Tesla těžit. Zrušení pobídek totiž může poškodit konkurenci více než Muskovu společnost, která už má na trhu vybudovanou dominantní pozici. Sám Musk na to poukázal v červencovém hovoru s investory k výsledkům hospodaření, když řekl, že ztráta dotace za Trumpa by Tesle v dlouhodobém horizontu „pravděpodobně prospěla“.
Podle údajů společnosti Cox Automotive prodala Tesla v letošním třetím čtvrtletí bezmála polovinu všech elektromobilů v USA. Ostatní výrobci jako například General Motors, Ford a Hyundai za tímto podílem jako jednotlivci výrazně zaostávají. Dohromady však kontinuálně podíl Tesly na trhu snižují. Ještě v prvním čtvrtletí roku 2020 měla Tesla podíl přes 80 procent.
Podle Nicholase Mersche, portfolio manažera společnosti Purpose Investments, bude mít Tesla v případě zrušení dotací výhodu v tom, že firemní „inženýrská a výrobní zdatnost“ snižuje její náklady. „Zrušení dotací znamená, že konkurenti ji nemohou dohnat a nebudou schopni konkurovat kvůli nákladům,“ řekl Mersch.
Muskovi navíc hraje do karet i to, že USA už nyní pod Bidenem uvalují vysoká cla na dovoz elektromobilů z Číny, kde je v čele s BYD několik výrobců, kteří představují pro Teslu ve zbytku světa konkurenci, a to především v prodejní ceně. Politika vysokých dovozních cel se ale pod Trumpem spíše zpřísní. Tesla tak může čínské výrobce s Trumpovou pomocí udržet mimo americký trh.