Článek
Rossův optimismus podle agentury Bloomberg nesdílí šéf americké centrální banky (Fed) Jay Powell. Podle něj by epidemie koronaviru mohla vyústit v narušení čínské ekonomiky, jež by se mohlo „přelít do zbytku globální ekonomiky”.
Od poslední vážné epidemie viru SARS v roce 2003 Čína zvýšila podíl na globálním HDP ze 4 na 16 procent. Řada analytiků se proto obává, že případné hospodářské problémy, jež by koronavirus mohl způsobit, by měly negativní vliv na světovou ekonomiku.
Podle prezidenta Si Ťin-pchinga nebyly některé kroky proti šíření nákazy příliš praktické a vyvolaly u veřejnosti strach. Podle prezidenta by mohla opatření zajít příliš daleko, což by mohlo ohrozit ekonomiku
Čínská ekonomika loni rostla nejpomaleji za tři desetiletí
Ještě, než nákaza zesílila, rostla čínská ekonomika nejpomaleji od roku 1990 – za rok 2019 o 6,1 procenta.
Čínské úřady kromě celého města Wu-chan, které je ohniskem epidemie, uzavřely továrny, zablokovaly silnice a železniční spojení, zakázaly veřejné akce a izolovaly obytné bloky. Školy zůstanou zavřeny nejméně do 16. února, uvedl server listu Financial Times.
Izolace celých měst či dokonce celé země je v přímém rozporu s politikou otevírání se světu, volného obchodu a globalizace, která přispěla k nebývalému rozmachu čínské ekonomiky v posledních třiceti letech.
„Lunární svátky v Číně byly prodlouženy a čínské zpracovatelské a výrobní podniky jsou v důsledku šíření nákazy uzavřeny, dochází také k masivnímu přerušování spojů mezi Čínou a ostatním světem,“ uvedl David Knobloch z logistické společnosti Geis.
„Výpadek se dotkne všech produktů, které se vyrábějí v Číně, průřezem všemi oblastmi průmyslu a ekonomiky,“ dodal.
Kvůli čínským problémům stojí továrny v Koreji
Jednou z prvních známek dopadu čínských problémů na světovou ekonomiku byl krok jihokorejské automobilky Hyundai v minulém týdnu. Ta v samotné Koreji od pátku na několik dní přerušila výrobu.
Kvůli opatřením proti šíření koronaviru se totiž automobilce nedostávají díly právě z Číny. Hyundai se tak stala prvním výrobcem automobilů, který kvůli šíření nákazy přerušil výrobu mimo Čínu.
V sedmi jihokorejských továrnách vyrábí Hyundai zhruba 40 procent své globální produkce, která vedle domácího trhu směřuje do Spojených států, na Blízký východ a další trhy.
V uplynulém roce dovezla Jižní Korea z Číny automobilové součástky za 1,56 miliardy dolarů (35,5 miliardy Kč), což je o šest procent více než v roce předchozím.
Čína je důležitá pro Německo, které je důležité zase pro Česko
Zpomalování čínské ekonomiky má také silný vliv na vývoj německého hospodářství a zejména tamní průmysl, který se v posledních měsících potýká s problémy. Čína je pro Německo významným obchodním partnerem.
Rekordní pokles německého průmyslu. Česko si musí vybudovat imunitu, říká ekonom
Německo se v posledních čtvrtletích opakovaně vyhnulo ekonomickému propadu. Takzvaná technická recese je definována jako dva čtvrtletní poklesy hrubého domácího produktu (HDP) v řadě. Za celý loňský rok však německá ekonomika rostla o 0,6 procenta, což je nejpomalejší tempo od roku 2013.
Pokud by se čínská ekonomika kvůli koronaviru dostala do větších problémů, Německo by se zřejmě recesi již nevyhnulo. Výsledky německé ekonomiky jsou s napětím sledovány i v České republice. Německo je totiž pro Česko klíčovým obchodním partnerem, míří tam zhruba třetina českého exportu. Roční hodnota vývozu přesahuje bilion korun.