Článek
Čína exportuje do USA asi 87 procent všech vánočních dekorací o celkové hodnotě čtyř miliard dolarů (přibližně 88 miliard Kč) ročně, informovala agentura Reuters.
Vánoční dekorace pocházejí především z jednoho místa, a sice z městského okresu I-wu v provincii Če-ťiang kterému se přezdívá „Vánoční město“. Mnoho z těchto produktů lze nalézt na největším velkoobchodním offline tržišti na světě – Yiwu International Trade City.
Jedná se o labyrintový komplex o rozloze téměř tisíc akrů, což odpovídá zhruba 750 fotbalovým hřištím, kde se nabízí zahraničním kupcům Santové hrající na klavír či umělé vánoční stromky, ale také třeba nespočet předmětů určených pro americké domácnosti, včetně čepic a klobouků s nápisem „Make America Great Again“, masážních pistolí nebo skládacích kempingových židlí, uvádí web televize CNN.
Momentálně však tamní prodejci evidují výrazný útlum u dodávek do USA. Americký prezident Donald Trump uvalil na Čínu postupně až trojciferná cla, jejichž aktuální výše až na výjimky (mobilní telefony, čipy, elekronika) dosahuje 145 procent, v některých případech dokonce ještě více, a tak se obchodníkům z USA nevyplácí v Číně nakupovat.
Tato opatření už mnoha prodejcům snížila zisky a donutila je přeorientovat se na jiné trhy. „Někteří z našich dlouhodobých klientů s námi přestali jednat, všichni jsme z toho velmi smutní,“ přiznala CNN 43letá Ran Hongyanová, která prodává vánoční ozdoby již 15 let.
Poté, co cla udeřila, zkusila svým americkým zákazníkům nabídnout slevu, aby si je udržela, avšak neúspěšně, osm z deseti letos zrušilo své objednávky. Americký export sice tvoří jen část její celkové klientely, přesto finanční ztrátu pocítí, odhadla ji na více než 135 tisíc dolarů (téměř tři miliony Kč).
Jessica Guo, která řídí továrnu na vánoční stromky v městské prefektuře Ťin-chua, se nedávno dozvěděla, že její klíčový americký zákazník pozastavil objednávku v hodnotě přesahující 400 tisíc dolarů. Nějaké peníze přitom už utratila za materiály. O své podnikání tak má strach. „(Cla) nevyhnutelně ovlivní mnoho lidí. Nikdo nemůže uniknout,“ přiznala Reuters.

Vánoční dekorace na největším velkoobchodním tržišti na světě – Yiwu International Trade City
Naopak Jiang Jiayuová zůstává v klidu, protože USA tvoří asi jen desetinu její celkové klientely. I ona však tvrdí, že američtí zákazníci by v tomto období už obvykle zadávali své objednávky, teď ale po nich není ani stopy. Účel Trumpových cel nechápe.
„Mohou USA produkovat to, co nyní vyrábí Čína? Obyčejní lidé jsou ti, kteří budou cly nejvíce poškozeni. Nemyslím si, že v takovém chování může pokračovat dlouho,“ řekla agentuře AP a dodala, že by se z amerického trhu raději úplně stáhla, než aby platila tučná cla. „V nejhorším případě prostě skončíme. Nepřijdeme o peníze jen proto, abychom si tento trh udrželi,“ má jasno.
Výrobce: Možná si američtí zákazníci letos nic nekoupí
Pokud budou chtít Američané letos nové vánoční ozdoby, budou za ně muset zaplatit mnohem více než loni, a to za předpokladu, jestli vůbec budou k dostání, míní Reuters.
„Letos zatím žádný z mých amerických zákazníků nezadal žádnou objednávku,“ řekl Qun Ying, který provozuje továrnu na umělé vánoční stromky v Ťin-chua. „Samozřejmě je to o clech. V polovině dubna jsou všechny objednávky obvykle dokončeny, ale právě teď… Těžko říct, jestli nějaké objednávky přicházejí. Možná si američtí zákazníci letos nic nekoupí,“ dodal.

Vánoční ozdoby v obchodě poblíž Bílého domu ve Washingtonu, D.C.
Pro samotné americké obchodníky bude hledání alternativních dodavatelů z jiných zemí obtížné. Druhým největším vývozcem vánočních ozdob do USA je Kambodža s podílem 5,5 procenta. Na tu ovšem Trump rovněž uvalil vysoká cla (49 %), ačkoliv sazba je nyní v rámci 90denní pauzy snížena na deset procent.
Cílem cel je podle Trumpa navrátit výrobu do Spojených států. Výkonná ředitelka Americké asociace vánočních stromků Jami Warnerová ale tvrdí, že výroba vánočních stromků v USA není v současnosti proveditelná. „Není tu žádná výroba, nejsou tu technologie, není tu trh práce,“ řekla.
Proto letos očekává významný, ač těžko odhadnutelný nárůst cen. Až 80 procent všech vánočních stromků vystavených v USA je umělých, přičemž již osvětlené stromy, kterých je většina, pocházejí pouze z Číny, dodala.