Hlavní obsah

Trumpova cla tvrdě zasáhla americké přístavy i přepravce zboží

2:39
2:39

Poslechněte si tento článek

Dovozci zboží z Číny do Spojených států v posledních týdnech zaujali vyčkávací pozici. Nechtějí platit vysoká cla, která vůči Pekingu zavedl americký prezident Donald Trump. V naději, že se vlády v obou zemích dohodnou na mírnějších pravidlech, tak přepravu zboží odložili, což negativně dopadá na přepravce zboží i provozovatele přístavů.

Foto: Reuters

Kontejnerová námořní přeprava zboží. Ilustrační foto

Článek

Například přístav v Los Angeles, který slouží jako hlavní brána pro vstup čínských produktů do USA, očekává, že objemy zboží, které přijme v týdnu od 4. května, budou ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o třetinu menší.

Celkem je na přepravních trasách z Asie do Severní Ameriky během čtyř květnových týdnů zarezervováno téměř o 400 tisíc kontejnerů méně, než bylo původně plánováno. Ve srovnání s březnem, kdy ještě neplatila extrémně vysoká cla na dovoz zboží z Číny ve výši 145 procent, je to o čtvrtinu méně.

To jen dokazuje, že sazba je natolik vysoká, až utlumila vzájemný obchod. Část amerických obchodníků kvůli ní snížila svoji aktivitu a čeká, jak se vyvinou případná jednání o zmírnění cel.

Dovozci se momentálně snaží čerpat ze zásob zboží, které dovezli dříve. Některé produkty také drží ve skladech, kde za ně nemusejí platit clo, a případně se je snaží udat do okolních zemí, například Kanady.

„Sedí na zboží v místě původu, sedí na zboží i v místě určení,“ uvedl pro The Financial Times Nathan Strang, ředitel námořní přepravy v americké logistické skupině Flexport.

Washington a Peking oznámily výjimky na produkty, které jsou pro jejich ekonomiky klíčové. Čína ale zároveň uvedla, že žádná jednání o snižování cel s USA nevede.

Cla ovlivňují i náladu amerických spotřebitelů. Ta je podle pravidelného průzkumu Michiganské univerzity na čtvrté nejnižší úrovni od roku 1952. Meziměsíčně se propadla o osm procent. To se může promítnout do útrat zákazníků, což by poptávku po zboží ještě snížilo.

Přepravce navíc zřejmě zasáhne i rozhodnutí Spojených států uzavřít takzvaný program „de minimis“. Ten umožňoval dovoz zboží v hodnotě nižší než 800 dolarů zcela bez cla. Od 2. května tato výjimka skončí.

Výběr článků

Načítám