Hlavní obsah

Trumpova cla na auta tvrdě dopadnou na Slovensko

6:47
6:47

Poslechněte si tento článek

Rozhodnutí amerického prezidenta Donalda Trumpa zavést 25procentní clo na všechna auta dovážená do Spojených států zasáhne ze zemí Evropské unie nejvíc vedle Německa a Itálie také Slovensko, zatímco přímý dopad na Česko zatím nebude tak značný. Slovensko je sedmým největším vývozcem automobilů do USA.

Foto: Profimedia.cz

Výroba vozů Audi v Bratislavě

Článek

Trh s automobily ve Spojených státech je druhým největším na světě podle produkce i prodeje, první je Čína. Podle Bílého domu si loni Američané koupili přibližně 16 milionů osobních automobilů, sportovně-užitkových vozů a lehkých nákladních aut. Zhruba polovina všech těchto vozidel byla z dovozu.

Největšími vývozci automobilů do USA jsou Mexiko, Japonsko a Jižní Korea. Za nimi jsou Kanada, Německo, Británie a Slovensko. Němci loni podle webu usimportdata vyvezli na americký trh auta za více než 25 miliard dolarů (580 miliard Kč) a mají tak ve Spojených státech skoro 12procentní podíl. Slováci pak podle tohoto zdroje při téměř tříprocentním tržním podílu dodali Američanům vozy za zhruba 6,3 miliardy dolarů, tedy v přepočtu za 145 miliard Kč.

Uvalení vyšších amerických cel na evropská auta postihne podle analýzy ČSOB nejvíce právě Slovensko. „Z automobilů, které se na Slovensku vyrábí a míří ve značných objemech na americký trh, jsou pravděpodobně nejdůležitější Porsche Cayenne, Audi Q7 a Q8, ale i produkce Jaguar Land Roveru,“ upozornil analytik ČSOB Jan Bureš.

Slovenský deník SME v reakci na Trumpovo středeční oznámení cel na auta napsal, že loni ze Slovenska firmy exportovaly zboží za 107 miliard eur, z toho výrobky za 4,1 miliardy eur směřovaly do USA. To představuje přibližně 3,8 procenta slovenského exportu.

Jen pro srovnání, největším exportním trhem pro Slovensko zůstává Německo (21,3 miliardy eur), Česko (11,9 miliardy), Maďarsko (7,6 miliardy) a Polsko (7,5 miliardy).

„Až 87 procent našeho exportu do USA tvoří auta. Jejich hodnota loni dosáhla 3,6 miliardy eur. Žádná jiná evropská země není na exportu aut do USA závislá tak jako Slovensko,“ napsal deník SME na svých stránkách.

Klíčové odvětví ekonomiky

Slovenský export aut do USA představuje podle něj 2,5 procenta slovenského hrubého domácího produktu, zatímco průměr EU je kolem 0,3 procenta HDP.

Celý automobilový sektor přitom tvoří zhruba třináct procent HDP Slovenska (v případě Česka je to přes devět procent HDP) a zaměstnává tam přímo i nepřímo kolem 250 tisíc lidí. „Mezi slovenskými automobilkami se americká cla mohou nejvíce dotknout bratislavského Volkswagenu. Do USA směřuje každé čtvrté auto z jeho továrny,“ upozornil deník SME.

Dodal, že pokud by Volkswagen přenesl cla do koncové ceny automobilů, pro americké zákazníky by zdražily a byly by méně konkurenceschopnými oproti autům vyrobeným v USA. Slabší poptávka z klíčového trhu by se pak mohla znamenat snižování produkce a propouštění v jeho evropských továrnách včetně té bratislavské.

Aby se clům vyhnul, Volkswagen by mohl část výroby přesunout do USA. „O přesunu výroby se rozhoduje na koncernové úrovni,“ řekla deníku SME mluvčí bratislavské fabriky Lucia Kovarovič Makayová.

Z ostatních automobilek do USA vyváží auta už jen nitranský Jaguar Land Rover. Konkrétně jde o modely Defender a Discovery.

Zavedení cel na dovoz automobilů do Spojených států zpomalí ekonomický růst Slovenska a negativně ovlivní trh práce v podobě mírného růstu nezaměstnanosti, shrnul analytik bankovního domu Slovenská sporiteľňa Matej Horňák. Slovenská ministryně hospodářství Denisa Saková v reakci novinářům řekla, že Slovensko bude patřit k nejvíce zasaženým zemím v EU.

Náš východní soused je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů na světě, výroba vozidel a součástek je motorem slovenské ekonomiky. Své továrny mají na Slovensku automobilky Jaguar Land Rover, Kia, Stellantis a Volkswagen, továrnu na výrobu elektrických aut v zemi buduje automobilka Volvo Cars.

„V rámci regionu střední a východní Evropy je pro Slovensko americká poptávka nejvýznamnější, podle amerických dat přesáhla hodnota slovenských exportů do USA asi šest procent našeho HDP, drtivou většinu tvoří automobily. Právě ty jsou zasaženy uvalenými cly,“ uvedl pro ČTK Horňák.

V Česku budou mít problém subdodavatelé

„Česko má při porovnání se Slovenskem sice podobně významný podíl automobilového průmyslu na HDP, orientace na americký trh je však výrazně nižší,“ konstatoval analytik ČSOB Jan Bureš.

Doplnil, že finální produkce vyráběná v Česku na americký trh prakticky nesměřuje – Škoda Auto se primárně orientuje na Evropu a sekundárně na Asii, stejně jako kolínská Toyota a nošovický Hyundai.

„V Česku tak budou eventuálně nejvíce zasaženi subdodavatelé, kteří mají vysokou expozici vůči evropským automobilkám vyrábějícím v Evropě a vyvážejícím do USA – na prvním místě se jedná o Porsche a švédské Volvo. Proto ostatně v naší simulaci vychází Švédsko hůře než Česko, přes zjevně nižší podíl sektoru automotive na HDP,“ dodal Bureš.

Cla ale podle ekonomů zabolí i Česko. „USA loni odebraly německé zboží – často s díly z tuzemska - v hodnotě 164 miliard eur, přičemž největší položkou jsou auta. Takže zprostředkovaný dopad může být závažnější a přicházet přes pokles německých objednávek,“ uvedl pro Novinky ekonom Miroslav Zámečník.

Výběr článků

Načítám