Hlavní obsah

Trumpova cla na auta: Česko přijde o miliardy

5:49
5:49

Poslechněte si tento článek

Automobily dovážené do Spojených států mají být podle prezidenta Donalda Trumpa od 2. dubna zatíženy dodatečným 25procentním clem. Dotkne se to i českých firem, i když ne zrovna automobilek. Ty přímo do USA téměř nevyvážejí. Pocítí to ale dodavatelé dílů hlavně pro německé automobilky, kterých je v Česku celá řada. Na českou ekonomiku to může podle ekonomů mít vliv v řádu desetin procenta HDP, tedy mnoha miliard korun.

Foto: Uncredited, ČTK/AP

Donald Trump

Článek

„Dopad na českou ekonomiku by ale ani v nejhorším scénáři neměl být drtivý a měl by se udržet maximálně v nízkých desetinách procenta ztraceného HDP,“ uvedl hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil.

Cla podle automobilového experta Vladimíra Rybeckého nejvíce pocítí prémiové německé značky. „A to se dotkne i českých dodavatelů, kteří jsou s německým automobilovým průmyslem hodně propojeni. Dopad na Česko to tedy určitě mít bude,“ řekl Novinkám.

Automobilový průmysl je klíčovým odvětvím české ekonomiky, které přímo zaměstnává přibližně 180 000 osob ve výrobě vozidel, u dodavatelů a dalších souvisejících firem.

Spojené státy americké nejsou podle Sdružení automobilového průmyslu pro český automobilový průmysl klíčovým exportním trhem. „V roce 2023 směřovalo do USA pouze 0,8 procenta českého automobilového exportu v hodnotě 9,3 miliardy korun, přičemž předmětem vývozu z České republiky nejsou hotová vozidla,“ sdělil Novinkám výkonný ředitel Sdružení Zdeněk Petzl.

Trump si vymýšlí. Obchodní deficit USA s Evropou je mnohem nižší

Ekonomika

Oznámené zvýšení cel bude ale podle něj mít významný dopad na řadu českých dodavatelů dílů a služeb, zejména těch pro německé odběratele, a bude znamenat výrazné omezení exportních příležitostí a ztrátu zakázek.

Horší podle Petzla bude, pokud se americká cla začnou vztahovat i na klíčové automobilové díly jako motory, převodovky, části hnacího ústrojí nebo elektrické komponenty.

Cla mají vstoupit v platnost druhého dubna, a to je ve světě Donalda Trumpa docela daleko.
analytik Cyrrus Tomáš Pfeiler

„Podle prohlášení Bílého domu by se cla měla vztahovat i na tyto díly, a to nejpozději od 3. května. Tyto komponenty představují významnou část exportu mnoha evropských a českých firem a jejich zařazení do celních opatření by mohlo výrazně prohloubit ekonomické dopady tohoto rozhodnutí,“ doplnil.

Lukáš Martin ze Svazu průmyslu a dopravy ČR uvedl, že loni se z Česka do USA vyvezly stroje a dopravní prostředky za 71 miliard Kč. Clo by od dubna ale mělo postihnout jen malou část celkového vývozu v této kategorii.

Trumpova cla na auta tvrdě dopadnou na Slovensko

Ekonomika

„Mnohem větší dopad budou mít cla na evropský automobilový průmysl, jehož je Česko součástí. Nepřispěje to ani investiční aktivitě a ekonomice EU a USA. Zejména pokud dojde k většímu poklesu výroby evropského automobilového průmyslu,“ sdělil Novinkám.

Podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka se do USA z Unie ročně vyveze asi 750 tisíc automobilů, takže výpadek tohoto vývozu i u dodavatelů automobilek znát bude. Navíc podle něj hrozí, že strádajícím evropským automobilkám ještě víc vzroste konkurence na domácím trhu. „Čím více se budou USA bránit dovozu čínských aut, tím více budou čínské firmy motivovány expandovat na evropském trhu,“ prohlásil.

Podle statistik ministerstva průmyslu a obchodu se loni z Česka do Spojených států vyvezla hotová auta v hodnotě necelých tří milionů dolarů (70 milionů korun).

„Přímé dopady jsou tedy marginální a jde spíše o dopady přes evropské dodavatelské řetězce, ty je nicméně obtížné vyčíslit,“ prohlásil mluvčí resortu Marek Vošahlík.

Vstoupí nakonec v platnost?

Analytici se netajili tím, že v situaci, kdy Trump opakovaně hrozí cly a pak je zase rychle ruší, není jasné, jak vše nakonec dopadne.

„Cla mají vstoupit v platnost druhého dubna, a to je ve světě Donalda Trumpa docela daleko. Možná tak ještě uvidíme několik zvratů, uvedl analytik Cyrrusu Tomáš Pfeiler. Je tak podle něj otázka, jak cla nakonec mohou vypadat. „To, že je Trump oznámil, ještě neznamená, že budou skutečně uvalena,“ doplnil.

Automobilovému odvětví se ale dlouhodobě nedaří a už samotná nejistota vede k tomu, že se prodeje mohou snížit. „Největší automobilky by to mohlo vyjít až na miliardy dolarů, těmi nejvíce zasaženými by patrně byly Porsche, Mercedes a Volkswagen,“ řekl Pfeiler.

I on uvedl, že v Česku by se s problémy mohli potýkat subdodavatelé. „Firmy ve spodních patrech dodavatelského řetězce to mnohdy zasáhne nejvíc,“ podotkl.

Zástupci dodavatelů automobilek nechtěli situaci komentovat. „Nebudeme se k tomu vyjadřovat,“ řekla Novinkám mluvčí výrobce světel a elektroniky pro auta Forvia Hella Aneta Hurníková. Tato společnost zaměstnává v Mohelnici v Olomouckém kraji kolem tří tisícovek lidí. Osvětlovací techniku dodává mimo jiné značkám Volkswagen, Audi, Porsche, BMW nebo Mercedes-Benz. Těmto značkám dodává česká pobočka společnosti Bosch, v jejíž jihlavské továrně na díly pro auta pracují přes čtyři tisíce zaměstnanců.

Nová Trumpova cla otřásla automobilovým průmyslem

Ekonomika

Výběr článků

Načítám