Článek
Do cen se cla propíšou i proto, že americké firmy se na dovozy z okolních zemí z velké míry spoléhají. Například v případě oceli představuje dovoz čtvrtinu veškeré spotřeby, po odečtení exportů pak 15 procent. V případě hliníku činí čistý dovoz dokonce 80 procent spotřeby.
Do úvah amerických firem se propíše i rostoucí cena těchto kovů na světových trzích. Od Trumpova únorového oznámení o zavedení cel ve výši 25 procent na veškerý dovoz do USA už zvedly ceny společnosti Nucor, US Steel nebo Cleveland-Cliffs, které patří mezi největší americké výrobce oceli.
To se může odrazit například v dalším zdražování automobilů. „Dostupnost aut je už dnes v souvislosti s vysokými cenami a úrokovými sazbami velkým problémem pro americké zákazníky,“ uvedla pro list The New York Times Jessica Caldwellová z výzkumné společnosti Edmunds.
Dalšími, kdo už avizují zdražení, jsou výrobci plechovek. Cena nádoby podle nich může kvůli clům na hliník stoupnout o desetinu. Třeba Coca-Cola už dříve avizovala, že v reakci na to může prodávat více zboží v plastových lahvích.
Není přitom vůbec jasné, zda Trump zavedením cel docílí toho, aby se více oceli a hliníku vyrábělo v USA. Když přišel s podobnými cly v prvním funkčním období, na výrobě se to příliš neprojevilo.
Také nyní například Bill Oplinger, šéf společnosti Alcoa, jednoho z největších producentů hliníku, uvedl, že cla nebudou stačit k tomu, aby firma začala znovu otevírat továrny ve Spojených státech.