Článek
"Požádal jsem ministra (obchodu Wilbura) Rosse, aby zvážil šetření ohledně dovozu aut, včetně kamiónů a náhradních dílů, aby se dal zjistit dopad na národní bezpečnost," uvedl nyní americký prezident. Ministr Ross podle komuniké ministerstva okamžitě vyšetřování zahájil.
Trumpův plán se jeví být v rané fázi a měl by narazit na odpor obchodních partnerů a místních prodejců automobilů, poznamenala agentura DPA. Navíc jde o časově náročný proces, vyžadující zdlouhavé šetření ministerstva obchodu. Trump však často vyhrožuje zavedením překážek v obchodu se zahraničními automobily, dodala.
Trump na Twitteru avizoval "velkou novinku pro naše skvělé americké výrobce aut, po mnoha desetiletích, kdy jsme přicházeli o práci kvůli jiným zemím".
There will be big news coming soon for our great American Autoworkers. After many decades of losing your jobs to other countries, you have waited long enough!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 23. května 2018
Trumpův postup může podle agentury Reuters mířit na Kanadu a Mexiko, aby je přiměl k ústupkům v jednáních o volném obchodu, jakož i na Japonsko a Evropskou unii jako vývozce aut do USA.
Trump při setkání s představiteli automobilek v Bílém domě 11. května prohlásil, že se chystá dovoz některých vozidel zatížit dovozními cly ve výši 20 procent či 25 procent. Prezident podle zdrojů Reuters konkrétně kritizoval německé výrobce automobilů za vývoz velkého množství vozů do USA.
Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW mají velké montážní závody v USA. Spojené státy jsou pro německé výrobce druhým největším vývozním trhem po Číně. Auta a součástky jsou nejvýznamnější položkou německých příjmů z exportu. Německé sdružení automobilového průmyslu již v březnu varovalo před obchodní válkou mezi USA a Evropou, ve které by prohráli všichni.