Článek
Konsorcium, které kromě BlackRock zahrnuje také společnosti Global Infrastructure Partners a Terminal Investment Limited, získá podle dohody 90procentní podíl ve společnosti, která oba přístavy v Panamě vlastní a provozuje, informoval server listu Financial Times (FT).
Dohoda oznámená v úterý zahrnuje také 80procentní podíl v přístavních dceřiných společnostech CK Hutchison, které provozují 43 přístavů v celkem 23 zemích, včetně Velké Británie a Německa. Ty provozují i přístavy v jihovýchodní Asii, na Středním východě, v Mexiku a Austrálii. Zbývajících 20 procent drží provozovatel přístavu PSA, který je vlastněn singapurským státním investičním fondem Temasek.
Převzetí obou panamských přístavů znamená posílení americké kontroly nad klíčovým logistickým uzlem, který Trump označil za životně důležitou vodní cestu pro USA. Už dříve proklamoval, že „Panamský průplav provozuje Čína“, a pohrozil, že si jej vezme zpět, aby jej zbavil čínského vlivu.
Trump pohrozil zabráním Panamského průplavu

Akcie CK Hutchison, jejímž vlastníkem je nejbohatší muž Hongkongu Li Ka-shing, reagovaly po zprávě o prodeji prudkým růstem. Ve středu ráno na burze v Hongkongu posilovaly až o 22 procent. Společnost začala o prodeji uvažovat právě po výzvách Trumpa, aby USA znovu převzaly nad Panamským průplavem kontrolu, uvedly zdroje FT.
„Když prezident Trump vyhrál a začal dělat hluk o anexi Kanady, Grónska a Panamy, vyvinulo to tlak,“ řekl jeden ze zdrojů a dodal, že CK Hutchison „si uvědomila, že je to politický bolehlav, s kterým chtějí něco udělat“.
Čekali na souhlas Bílého domu
Generální ředitel BlackRock Larry Fink informoval vedoucí představitele Trumpovy administrativy, včetně samotného prezidenta, že má o přístavy zájem. Chtěl si tím zajistit vládní podporu pro převzetí, uvedly další dva zdroje obeznámené se záležitostí. Pokud by konsorcium nedostalo z Bílého domu zelenou, tak by svou nabídku nepodalo.
BlackRock je jedním z největších správců aktiv na světě. Její fond dosahuje hodnoty ve výši 11,6 bilionu dolarů (271,4 bilionu Kč). Pro kontext, tato suma se rovná asi 40 procentům hrubého domácího produktu Spojených států, uvedl server CNN.
Panamský průplav v současnosti provozuje panamská vláda. Průplav postavily USA a provozovaly jej od otevření v roce 1914 až do roku 1977, což vycházelo ze smlouvy, v níž USA souhlasily s postupným předáním Panamě, které bylo dokončeno v roce 1999.
Průplav dlouhý bezmála 82 kilometrů je klíčovým uzlem jak pro pohyb mezinárodního obchodu, tak pro americká vojenská plavidla. Místem proplouvají asi čtyři procenta světového námořního obchodu a více než 40 procent kontejnerové dopravy v USA.
USA pohrozily Panamě kvůli údajnému čínskému vlivu na průplav
