Článek
Mexiko je pro Spojené státy třetím nejvýznamnějším obchodním partnerem. Americký dovoz z Mexika v roce 2015 činil 316,4 miliardy dolarů (8 biliónů korun), vývoz do Mexika pak 267,2 miliardy dolarů (6,7 biliónů korun).
Podle údajů amerického ministerstva obchodu zajistil v roce 2014 vývoz do Mexika zhruba 1,1 miliónu pracovních míst. Ta by byla případnou obchodní válkou s jižním sousedem ohrožena. Pokud jde o vývoz, Mexiko je druhým největším odbytištěm amerického zboží. Pro Mexiko jsou Spojené státy až třetím největším odbytištěm zboží.
Vztah Spojených států a Mexika lze do jisté míry připodobnit ke vztahu Německa a České republiky, přiblížil ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda. „Mexiko, podobně jako Česká republika, funguje jako subdodavatelská ekonomika hospodářsky silnějšího partnera,” řekl Kovanda Novinkám. „Automobily montované v Mexiku sestávají ze součástek, které jsou vyráběny v USA a v Kanadě, dalších dvou zemích tvořících zónu volného obchodu NAFTA,“ dodal.
Kolik bude zeď stát a kdo ji zaplatí?
Pokud by Trump získal 20 procent z hodnoty mexického importu (za nepravděpodobného předpokladu, že se import nesníží), šlo by o zhruba 63 miliard dolarů.
Současný plot na hranicích stál už 2,4 miliardy dolarů. Trump dříve mluvil o tom, že by jeho dokončení mohlo přijít zhruba na 12 miliard dolarů (zhruba 300 miliard korun). Jiné odhady se však pohybovaly mezi pěti a 25 miliardami dolarů (124 až 620 miliard korun). [celá zpráva]
Trump tvrdil, že za „velkou, krásnou, silnou zeď“ zaplatí Mexiko, které to odmítá. Podle finančníka Petera Schiffa na tom nic nemění ani nový návrh zaplatit zeď z peněz získaných z cel.
„Mexiko za tu zeď nezaplatí. Zaplatí za to Američané, kteří kupují zboží a služby z mexického dovozu,“ komentoval zprávu.
Američané si avokádo odpustí, dražší auta ale zaplatí
„Trumpův návrh postrádá hlubší ekonomický vhled. Když zavede dvacetiprocentní tarif na zboží z Mexika, doplatí na to i americký spotřebitel. Bude náhle čelit vyšším cenám za avokáda, pračky, auta – prostě všechno zboží, které se z Mexika dováží,“ připomněl Lukáš Kovanda.
„Americký spotřebitel si nakonec nejspíše odpustí náhle dražší avokáda, protože to je zbytný statek, zatímco v případě auta nebo pračky se skřípěním zubů zaplatí vyšší cenu. Jedná se – alespoň v podmínkách USA – o statky vlastně nezbytné,” doplnil ekonom.
Trump již dříve hrozil opakovaně konkrétním společnostem — zejména těm americkým, ale jednalo se i o zahraniční automobilky — penalizační 35procentní daní na dovoz zboží z Mexika. [celá zpráva]