Článek
Stát tak postupně likviduje následky případu, který premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) označil za jednoho z největších kostlivců, jenž na ně po nástupu do vlády vypadl ze skříně. Podle něho bylo zbytečné naftu v Německu mít, když mohla být bez problémů uložena v Česku.
„Dnes máme v České republice čtyřiadvacet vlaků s naftou. Jsme tedy na třetině celkového objemu z Kraillingu,“ řekl Právu Švagr s tím, že další vlak z Bavorska vyrazil ve čtvrtek.
Kvalita odpovídá
O svěření nafty do rukou německé soukromé společnosti rozhodla česká vláda v roce 2010. Kauza propukla o čtyři roky později, kdy firma Viktoriagruppe zkrachovala. Sklad poté koupila společnost Krailling Oils Development.
Spekuluje se, že v pozadí této firmy stojí podnikatel Tomáš Pitr. Jednatelkou Krailling Oils Developmentu je pak právnička Kateřina Radostová, která kandidovala v evropských volbách za Úsvit.
Na veřejnost také prosakovaly obavy, že nafta v hodnotě 1,2 miliardy korun může být kvůli dlouhému uskladnění znehodnocena. Podle Švagra se ale takové zvěsti dosud nepotvrdily. „Zatím byla u všech vlaků potvrzena kvalita v souladu s normou. To je pro Českou republiku dobrá zpráva. Pokud máme v naftě uloženou zhruba miliardu korun, třetinu částky už máme doma. Nemohu ale garantovat, že kvalita zbývající nafty bude obdobná,“ dodal.
Nafta proudí zpět do ČR dvakrát týdně, a to do čtyř skladů Čepra. Správa tlačila na to, aby naftu do Česka vozily tři vlaky týdně, což se ale nepodařilo. Jako limitující se ukázala kapacita celní správy v Německu, nedostatečný je i počet pracovníků ve skladu v Kraillingu a jako úzké místo se ukázaly také kapacity přečerpávacích zařízení.
Podaná žaloba
Insolvenční správce Viktoriagruppe Mirko Möllen chce po SSHR více než dva milióny eur, tedy zhruba 56 miliónů korun. Je přesvědčen, že Česká republika v německém Kraillingu naftu skladovala pod cenou. Na SSHR proto na konci loňského roku podal žalobu.
Správa už v tomto směru začala spolupracovat s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových. „Uděláme všechno pro to, abychom dokázali a prokázali, že jsme platili částku, která je podle nás správná a odůvodněná,“ odmítá obohacení českého státu Švagr.
„Jedinou pohledávku, kterou insolvenční správce českému státu uznal, je chybějících 6,3 miliónu litrů paliva,“ řekl Právu mluvčí SSHR Jakub Linka.
Nesrovnalost proti evidenčnímu stavu v roce 2014 odhalili němečtí celníci. Všechna nafta by měla být na českém území letos v létě. Souběžně s jejím odvozem se snižují poplatky, které český stát musí za její uskladnění platit.