Hlavní obsah

Tratě jsou plné a voda neteče. Vlaky ani lodě nákladní dopravě neulevily

Stovky milionů korun, které stát vydal na podporu přepravy zboží po vodě a železnici, aby se snížila intenzita nákladní dopravy, efekt nepřinesly. Jak zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), železniční nákladní doprava stagnuje a vodní nákladní přeprava prakticky neexistuje.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Nákladní doprava stagnuje (ilustrační foto).

Článek

Ministerstvo dopravy chtělo ekologičtější kombinovanou nákladní dopravu podpořit v mezidobí let 2015 až 2023 částkou 4,7 miliardy korun.

„Nakonec podpořilo jen 14 projektů a vydalo na ně 650 milionů korun. Nevyužilo tedy 86 procent vyčleněných peněžních prostředků,“ konstatoval NKÚ, podle něhož hrozí, že se ambiciózní cíl převést do roku 2030 30 procent nákladní přepravy na vzdálenosti nad 300 kilometrů na železnici či vodní cesty nepodaří splnit.

Rozvoj železniční nákladní dopravy omezuje zejména nedostatečná kapacita tratí, které jsou vesměs obsazeny osobní dopravou. Nedostačuje ani železniční infrastruktura, spolehlivost rovněž není valná a dopravce sužují ve srovnání se silniční dopravou i nemalé poplatky za využití tratí.

Hrozí přetížení a kolaps železničních tratí. Nové spoje situaci nezlepší

Domácí

Nákladní doprava po vodě je kvůli dlouhodobě nespolehlivé labské vodní cestě, která bývá po většinu roku nesplavná, prakticky nulová.

A tak vlaky i lodě ustupují silniční dopravě, která setrvale roste. „Podle výpočtu NKÚ došlo v ČR v roce 2023 oproti roku 2015 k téměř 30procentnímu nárůstu kilometrů ujetých nákladními vozidly nad 12 tun,“ připomněl NKÚ.

V rámci prověřování dotací tak kontroloři zjistili, že u šesti ze 14 prověřovaných projektů existuje „významné riziko“, že nedosáhnou předpokládaných výsledků. Dokladovali to například na projektu výstavby překladiště kombinované dopravy v Kolíně. Podle projektu měl být přepravený objem zboží v kombinované dopravě ročně mezi 272 a 301 tisíci tun.

Reálně byl objem překládky v roce 2020 nulový, rok na to dosáhl 28 procent a v roce 2022 36 procent plánovaného objemu.

Na Branický most vyjely po půlroční výluce vlaky, rekonstrukce ale pokračuje

Domácí

Výběr článků

Načítám