Článek
Cena? Necelých tři sta tisíc, přitom pořizovací byla skoro čtyřicet milionů. A ještě detail: jezdí po kolejích. Jde o tramvaje Astra. Prodávají je Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP), cestující je znají hlavně z linky č. 1.
„Tramvají typu Astra máme sedm a k prodeji je nabízíme všechny s výjimkou jediné – uvažujeme o tom, že si soupravu č. 301 ponecháme a zařadíme ji mezi naše historické vozy,“ řekl Právu René Vávro, tiskový mluvčí PMDP.
Plzeňští studenti vymysleli tramvaj budoucnosti. Bude bez řidiče
Nízkopodlažní vozy z plzeňské Škodovky koupil zdejší dopravní podnik v letech 1998 až 2000, počty ujetých kilometrů se pohybují od 730 do 945 tisíc.
Dvě tramvaje jsou k mání hned – jedna má za sebou nehodu a přijde zájemce na čtvrt milionu, druhá na tři sta tisíc – další budou odstaveny v říjnu letošního roku.
„I jejich ceny se budou pohybovat kolem tří set tisíc korun,“ sdělil Vávro. Relativně nové astry jsou nejstaršími provozními vozy v plzeňském tramvajovém vozovém parku, jiné starší typy totiž prošly modernizací. Astry nic podobného nečeká.
„Dosáhly své morální i technické životnosti a jejich modernizace byla shledána jako neekonomická,“ poznamenal Vávro a připomněl, že vysloužilé tramvaje nahrazují moderní, komplexně nízkopodlažní tramvaje EVO2 – „Evičky“, klimatizované stroje z Krnovských opraven a strojíren. Ty vyjdou na téměř 33 milionů, mají kapacitu až 260 cestujících, pohodlnější sedačky a jsou tišší než astry.
Do pražských ulic vyjely rekonstruované tramvaje T2
„V případě, že bychom se rozhodli nenahradit zbývající tramvaje typu Astra, které máme ještě v provozu, museli bychom na nich provádět vyšší stupeň údržby, takzvanou střední prohlídku,“ upozornil Vávro. „Její cena se pohybuje v jednotkách milionů za jeden vůz a opakuje se periodicky každých čtyři až pět let,“ dodal.