Hlavní obsah

Totální cenový úlet řetězců u čokoládových kolekcí

Zákazníci už si zvykli, že před Vánocemi a ke konci roku některé sezonní potraviny, po kterých je větší poptávka, zdražují. Tentokrát to supermarkety ale trochu přehnaly. Cena rodinné vánoční kolekce Orion se při ceně 900 korun za kilo blíží ceně dvou kilogramů lososa či šesti lahví italského prosecca.

Foto: uživatel sítě X Klara, Novinky

Vánoční kolekce v Tesku

Článek

V sekci cukrovinek několika tuzemských supermarketů čekalo tento týden na zákazníky další překvapení, poslední dobou to však není výjimka. „Ozdobte si domov Orion rodinnou kolekcí a udělejte si v předvánočním čase radost mlsáním,“ láká e-shop supermarketu Albert. Cena 630 korun za 700 gramů čokolády ale až tak radostná není.

Za stejnou cenu čokoládovou kolekci prodává i Tesco. Běžná cena je také 630 korun, pro členy klubu byla sleva na 567 korun. Tu řetězec nedávno ještě víc snížil na 400 korun.

Na Rohlíku stojí kolekce 580 korun, Billa ji nabízí o 30 korun levněji a v Globusu už teď stojí 390 korun.

Stejná kolekce přitom v Albertu ještě před dvěma lety, kdy Česko čelilo rekordní inflaci, stála podle archivu webu Akční ceny pouhých 270 korun. Letos tedy zdražila o více než 130 procent.

„Lze usuzovat, že se jedná o trik prodejců před tím, než poskytnou slevu. Ti totiž musí podle novely zákona o ochraně spotřebitele uvádět nejnižší cenu zboží, za kterou ho prodávali za posledních 30 dnů před poskytnutím slevy. Jedná se tak pravděpodobně o hru a obchodní strategii,“ řekl Novinkám právník Sdružení obrany spotřebitelů Ondřej Zelenka.

Že by si čokoládovou kolekci za tuto cenu pořídilo větší množství zákazníků, ale supermarkety pravděpodobně ani nečekají. Zboží, které tak počátkem listopadu stálo 630 korun, pak obchodníci mohou o 30 dní později s klidem prodávat třeba s mnohem lákavější 50% slevou za 315 korun.

„Reálně náklady kolekcí oproti běžným srovnatelným čokoládovým výrobkům navyšuje jen sezónnost. 630 korun je cena odpovídající ruční zakázkové výrobě, přitom Nestlé je největší potravinářská firma na světě, která má obrovskou nákladovou výhodu právě ve své velikosti, komentoval ceny ekonom z Provozně ekonomické fakulty pražské ČZU Tomáš Maier.

Anketa

Máte o Vánocích na stromečku figurky z čokoládových kolekcí?
Ano
7 %
Dřív jsme mívali, poslední roky už ne.
77,4 %
Ne, ani jsme je tam nikdy neměli.
15,6 %
Celkem hlasovalo 93511 čtenářů.

Vysoké ceny nelze přisuzovat ani rostoucím cenám kakaa či mléka.

„Určitě za to nemohou ceny kakaa, kakaové boby cenově dosáhly svého vrcholu někdy v květnu, od té doby klesají. Kakaové boby se navíc na celkových nákladech pro výrobu čokoládových figurek, bonboniér či kolekcí podílejí pouze zanedbatelně,“ dodal Maier.

Tato předvánoční nabídka nezůstala bez povšimnutí rozhořčených zákazníků a uživatelů sociálních sítí. Uživatelé ji komentovali slovy jako: „Jistě překlep a mělo to být 166, ne? To je nějaká fotomontáž? Na to, že to je jistě balené v pravých zlatých foliích, tak to není drahý. Počítám, že toho budou kvanta 27. 12. v akci za baťovských 99,99 Kč. Nekupovat, zkouší, co vydržíme! To vypadá, že jde o cenu ve forintech.“

Podobných cenových úletů ale obzvláště u čokolády poslední dobou přibývá. Počátkem října mohli zákazníci narazit v supermarketech Globus, Košík či Albert třeba na čokoládu Studentská pečeť o váze 170 gramů za cenu 140 korun. V jiných supermarketech přitom v tu dobu stála skoro o sto korun méně.

Související témata:

Výběr článků

Načítám