Hlavní obsah

Tornádo v Lužicích odstartovalo přeměnu a vylepšení naftařského komplexu

Lužice

Rozsáhlou proměnu má za sebou areál společnosti Moravské naftové doly v Lužicích na Hodonínsku. Nebyla plánovaná, důvod změny by nikdo nepřál ani svému největšímu nepříteli. Tornádo před třemi lety areál zpustošilo a přinutilo firmu změnit téměř vše.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Areál Moravských naftových dolů v Lužicích se zbavil stop po ničivém tornádu

Článek

Na kraji Lužic sídlí v jednom areálu dvě společnosti uskupení Moravské naftové doly. Obě před třemi lety, 24. června večer, poznamenalo tornádo. Škoda na majetku společnosti MND Drilling & Services byla sto osmdesát milionů korun. Osm budov bylo zásadně poškozeno, pět dalších méně.

„V případě firmy MND tornádo napáchalo škodu za osmdesát milionů korun, dvě budovy zásadně poškodilo,“ doplnil výčet ředitel MND Drilling & Services René Kachyňa.

Když na místo dorazil majitel firmy Karel Komárek, nečekal ho hezký pohled. K situaci se ale podnikatel postavil pragmaticky. „Řekl, že se to stalo a už na tom nikdo nic nezmění. Ale je třeba se zamyslet, jak nutnost oprav využít ke zlepšení,“ vrátil se do dění ve dnech po tornádu Kachyňa. Společnost tak spustila čtyřletý plán obnovy. Šest měsíců trvala demolice zničeného zařízení a budov spolu s odstraňováním trosek. Další dva roky pak budovali náhradu za zničené části komplexu.

Komárek pošle „svému” Hodonínsku 150 milionů korun

Ekonomika

Stavba dálnice zruší příjezd

Do plánu obnovy ale ještě promluvila skutečnost, že Ředitelství silnic a dálnic projektuje přeměnu silničního tahu I/55 v sousedství areálu v dálnici. Právě tam směřuje brána, kterou do areálu přijíždějí nákladní auta s materiálem pro těžaře. „Museli jsme to zohlednit a přizpůsobit tomu náš areál,“ připomněl Kachyňa. To je úkol pro poslední rok obnovy.

„Teď projektujeme generel celého areálu. Předpokládáme, že ve třetím čtvrtletí bude připravený a hned na to chceme začít budovat. Plán počítá s přestavbou v roce 2025,“ řekl Kachyňa. Generel už zohlednil nutnost změnit příjezd do areálu. „Ani původní napojení na hlavní silniční tah nebylo ideální. Ve směru od Hodonína tam chybí odbočovací pruh, takže by to stejně bylo třeba nějak řešit,“ připustil Kachyňa.

„Plán stavby dálnice, počítající s výstavbou v letech 2028 až 2032, ale samozřejmě znamenal, že odbočení do výrobního areálu nebude možné. My jsme proto navrhli napojení na chystaný nadjezd a křižovatkou u Mikulčic. Od něj povede i silnice k nám a přepracovaná páteřní síť komunikací ve firmě, už při změnách po tornádu s tím počítá,“ dodal Kachyňa.

Záběry z dronu ukazují, jak se změnily obce zasažené tornádem

Domácí

Výběr článků

Načítám