Článek
Už jen několik měsíců zbývá železničním nadšencům k zachycení elektrických jednotek řady 460 přezdívaných „Tornádo“. Ty dojezdí do jara příštího roku. Provoz zakončí na trati Olomouc–Vsetín, kde je nahradí úplně nové jednotky RegioPanter.
České dráhy plánují během příštích let omladit průměrné stáří svého vozového parku ze 32 na 20 let. Dopravce nyní představil detailní plány, které jednotky vyřadí a sešrotuje nebo alespoň výrazně omezí.
Na jihu Moravy tak například vymizely osobní vlaky sestavené z klasických vozů v čele s elektrickou lokomotivou přezdívanou „Plecháč“, z lokálek mizí typické motorové vozy řady 810 přezdívané „Kufr“ nebo „Skleník“.
České dráhy opět zdraží jízdné
V letošním roce byly při modernizaci nasazeny desítky nových jednotek, které nahrazují starší soupravy a klasické osobní vozy.
„Staré časy a staré regionální vlaky končí. Během nejbližších let už nebudou žádné strmé schody, je konec nedostatku místa na nohy ve vozech přezdívaných Honeckery,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
„Postupně vyřazujeme i vozy, které neumožňují dobít mobil nebo se připojit na internet přes palubní wi-fi síť,“ dodal.
Pokračuje také vyřazování motorových vozů řady 810 z provozu a jejich náhrada modernějšími bezbariérovými vozidly. Například letos v červnu byl jejich pravidelný provoz ukončen v Královéhradeckém kraji.
Ukončení provozu nevyhovujících lokomotiv a vagonů je možné díky investicím do obnovy vozového parku. České dráhy během několika málo let nasadí do provozu nejméně 612 úplně nových vozidel pro přepravu cestujících v hodnotě zhruba 35 miliard korun.
Starší vlaky nabízejí dráhy k prodeji. Dál je používají například železniční spolky, ale upravují se také jako netradiční restaurace, ubytovací kapacity, zázemí pro různé účely nebo jako neobvyklé artefakty pro výzdobu veřejných a privátních prostor.