Článek
„Na druhou stranu nemůžeme moderní služby zakazovat a vracet se zpátky do minulého století. Pracujeme proto na návrhu, kdy alternativní možností k taxametrům bude mobilní aplikace,“ sdělil Novinkám ministr dopravy Dan Ťok.
Podle předsedy Spotřebitelského fóra Kryštofa Kruliše bylo rozhodnutí Soudního dvora očekávané. „Uberizace sektoru dopravy nadto již tak jako tak vstoupila do své druhé fáze. Španělský soud si o výklad požádal již začátkem listopadu 2015. Dnešní verdikt se tak vztahuje ke kauze staré dva roky,” připomněl.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
„Národní regulace dopravy mezitím v řadě států pokročila směrem k větší reflexi současné digitální doby a moderních prostředků komunikace. I v České republice se aktuálně uvažuje o zjednodušení zákona o silniční dopravě,” uvedl Kruliš.
„Vstříc regulátorům přitom vyšel rovněž Uber a například v Estonsku je nová právní úprava výsledkem dobré komunikace mezi státem a platformou,“ dodal.
Návrh umožní platformám legální fungování
Podle ministerstva pro taxislužbu zprostředkovanou přes digitální aplikace musí platit pravidla stanovená zákonem o silniční dopravě. „Ministerstvo už má návrh, jak umožnit těmto novým službám fungovat legálně,” uvedl resort.
Taxikáři, kteří si budou chtít zachovat možnost nabízet služby přímo na ulici nebo využívat přednostní pruhy ve městech, budou mít nadále svítilnu s označením „TAXI” a jízdné bude určováno pomocí taxametru. „Při použití aplikací postačí označit si auto pro komerční přepravu pouze nálepkou, jako v některých evropských zemích,” stojí v tiskové zprávě ministerstva.
„Cenu půjde stanovit před jízdou prostřednictvím mobilní aplikace, kde si zákazník službu sám vybere a odsouhlasí sjednanou konečnou cenu. Při registraci by cestující zadal do aplikace své identifikační údaje a e-mailovou adresu, na kterou dostane doklad o přepravě,“ doplnil Ťok. Vyžadovat místopis v době GPS navigací není podle něj není nutné.