Článek
České dráhy proti prohrané arbitráži se Škodou Transportation podaly žalobu k soudu. Ministr železničního dopravce vyzval, aby do rozhodnutí soudu nic neplatil. Rozhodnutí arbitrů je podle Ťoka skandální a protiprávné, postup Škody Transportation označil za nemravný. [celá zpráva]
„Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu. Toto je situace, kdy dochází v přímém přenosu k tunelování Českých drah, a já jsem tady od toho, abych v této věci nemlčel," uvedl ministr.
Škoda Transportation podle něj má dostat peníze navzdory tomu, že lokomotivy dopravci dodala s pětiletým zpožděním. Sporný je podle ministra požadavek na doplacení inflačního navýšení, který nebyl zakotvený ve smlouvě.
Pokuta za pozdní dodání nepadla
Rozhodnutí arbitráže na Twitteru kritizoval i ministr financí Andrej Babiš (ANO).
@AndrejBabis Ještě štěstí, že smí jezdit v ČR. Jinak by chtěli další miliardu navíc. Kolik by asi chtěli za to, kdyby nesměly jezdit vůbec?
— Andrej Babiš (@AndrejBabis) November 18, 2015
ČD mají doplatit za 20 lokomotiv 468 miliónů korun jako doplatky ke kupní ceně a dalších 760 miliónů korun má následně dopravce zaplatit jako inflační navýšení.
„Podle našeho názoru je rozhodčí nález právně vadný. Škoda Transportation dodala lokomotivy s více než pětiletým zpožděním a stále se vyjednává s DB Netz o tom, aby mohly jezdit na německém území. Ani po jedenácti letech od podpisu smlouvy tak nelze lokomotivy plně využívat v Německu,“ řekl generální ředitel ČD Pavel Krtek.
Rozhodce viní z podjatosti
Dráhy i ministerstvo vytýkají arbitrům, že neuznali smluvní pokuty za pozdní dodání vlaků. Arbitři rovněž zamítli připomínku ČD, které upozorňovaly na podjatost jednoho z rozhodců.
„Rozhodce Mgr. Milan Polák může být podjatý, protože je pracovníkem skupiny Ernst & Young, která vypracovávala pro Škodu Transportation znalecké posudky. Škodu Transportation zastupovala u Rozhodčího soudu při HK ČR a AK ČR ve sporu s ČD advokátní kancelář, jejíž zástupce je současně místopředsedou rozhodčího soudu,” uvedly ve středu v tiskové zprávě dráhy.
Dohodneme splátky, navrhuje šéf Škody
Ťok při komentování sporu neuvedl důvod zpoždění dodávek objednaných lokomotiv. Tím byly změny technických norem z roku 2008, řekl ve středu generální ředitel tuzemského výrobce Tomáš Ignačák.
Ťoka Ignačák kontaktoval prostřednictvím SMS v úterý s nabídkou setkání. Údajně chtěl dojednat s Českými drahami možnost rozložení plateb na delší dobu. Zároveň zopakoval, že kdyby ČD využily nabídku na smír z loňského roku, vyšlo by to firmu levněji o zhruba 700 miliónů korun.
ČD si u Škody Transportation objednaly 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Lokomotivy měly dlouhodobé problémy se získáním povolení pro provoz v zahraničí, stále nemohou jezdit například na tratích do Německa. Od prosince přitom s nimi ČD počítají pro vlaky mezi Prahou a Hamburkem.